به گزارش اکوایران، کشور با کاهش دمای هوا از بحران ناترازی برق عبور کرد. اما در آستانه ورود به فصل پاییز و زمستان به نظر می‌رسد ناترازی جدیدی به سراغ خانه‌های مردم می‌آید. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور،‌ امروز 26 شهریور 142 در مراسمی اعلام کرد که از الان مشخص است که زمستان با ناترازی گاز روبه‌رو خواهیم شد. بعد از آن هم در تابستان ناترازی برق خواهیم داشت. این شرایط نمی‌تواند دوام پیدا کند.

وضعیت تولید گاز در ایران

آمار نشان می‌دهد که در سال 1402 حدود 795 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تولید شد که پس از کسر فلر و سوخت پالایشگاه‌ها نهایتا 730 میلیون مترمکعب گاز قابل مصرف باقی ماند. از این میزان نیز بخشی برای مصرف مجدد و در ماه‌های گرم سال ذخیره‌سازی شده (9 میلیون مترمکعب در روز) و بخشی نیز صرف تزریق شده یا سایر مصارف عملیاتی (۳۶ میلیون مترمکعب در روز) گشته است. نهایتا 685 میلیون مترمکعب در روز صرف امور گازرسانی شده که از این مقدار نیز ۴۷% سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بوده است. سهم صنعت پتروشیمی در سال 1402 از مصرف گاز طبیعی حدود 72 میلیون مترمکعب در روز بوده است.

اما این احتمال نیز وجود دارد که تولید گاز در سال جدید به اعداد ذکرشده در سال گذشته نرسد. چندی پیش، برق حرارتی گزارش داد که تابستان امسال نیروگاه‌ها با مشکل کمبود گاز مواجه بودند و سرجمع گاز تامین شده برای نیروگاه‌ها شش درصد کاهش یافت. در واقع با این شش درصد کسری تولید گاز می‌شد، برق شهری 1.5 میلیون نفری را تامین کرد.

البته به نظر می‌رسد که دولت در این باره راه‌حل‌هایی را نیز درنظر گرفته است. تیرماه سال جاری بود که مهدی حیدری، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، گفت: با توسعه ۱۵ میدان گازی جدید در کشور روزانه 120 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌‌شود.اما نکته مهم در نهایت آن است که دولت و سیاست‌گذاران در مواجهه با این کسری چگونه اقدام می‌کنند؟ آیا ممکن است که دولت‌مردان در زمستان و پاییز دوباره انگشت اتهام را به سوی مصرف‌کنندگان خانگی بگیرند و گاز مردم را قطع کنند؟