به گزارش اکوایران، ترکیه قرار 10 ساله تولید گاز طبیعی مایع را با شرکت توتال فرانسه با امکان تغییر مسیر محموله‌ها به اروپا و مصر را امضا کرد، که دومین قرارداد از این دست در ماه جاری ست، چراکه این کشور تلاش‌های خود را برای تبدیل شدن به قطب تولید سوخت در منطقه سرعت بخشیده است.

افراد آشنا به خبرگزاری بلومبرگ گفتند این قرارداد برای تولید 1.6 میلیارد متر مکعب در سال، از سال 2027 آغاز خواهد شد.

شرکت دولتی تولید گاز روسیه، بوتاس، امسال مجموعه‌ای از قراردادهای جدید گاز طبیعی را امضا کرده است، که می‌تواند ترکیب عرضه‌ای را که بطور تاریخی تحت سلطه آذربایجان، روسیه و ایران بوده است را متنوع کند. این مساله دست آنکارا در مذاکرات برای احیای قرارداد عرضه بلندمدت با مسکو و تهران را که در 2025 و 2026 به پایان می‌رسد را نیز تقویت می‌کند.

گزینه صادرات گاز به اروپا تجارت شرکت بوتاس را فراتر از مرزهای ترکیه گسترش می‌دهد. قراردادی که با شرکت شل اوایل این ماه امضا شد نیز بند مشابهی داشته است. سال گذشته نیز این شرکت قراردادهای صادراتی کوچکی با بلغارستان، رومانی و گرجستان منعقد کرد.

ترکیه در تلاش است تا از موقعیت خود برای تبدیل شدن به یک قطب گازی در دروازه اتحادیه اروپا استفاده کند. این کشور درحال حاضر سرمایه گذاری زیادی روی ذخیره سازی و تاسیسات گاز طبیعی مایع و همچنین اکتشاف و تولید در دریای سیاه انجام داده است.