به گزارش اکوایران؛‌ دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی که با هدف تنظیم بازار برق و افزایش شفافیت در معاملات این حوزه تدوین شده بود، بازنگری و اصلاح شد. 

معاون بازار برق ایران اعلام کرد که دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی که ویرایش اول آن در اسفند ۱۴۰۱ توسط وزیر سابق نیرو ابلاغ شد، طی ۱۸ ماه گذشته اثرات قابل توجهی بر بازار برق کشور داشته است. از جمله مهم‌ترین نتایج آن، راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی و حضور مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات در این بورس بود. این اقدامات منجر به افزایش قابل ملاحظه معاملات نیروگاه‌ها و صنایع در خارج از بازار برق شد.

در جریان اجرای این دستورالعمل، نهادهایی چون وزارت نیرو، توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ساتبا و بورس انرژی به ارزیابی نتایج پرداختند و بازخوردهایی از فعالان بازار دریافت کردند. به‌دنبال این بازخوردها، وزارت نیرو از تابستان ۱۴۰۳ اقدام به بازنگری و اصلاح این دستورالعمل کرد تا ابهامات و ایرادات موجود برطرف شوند.

سرانجام، پس از جلسات کارشناسی و جمع‌آوری نظرات ذینفعان، ویرایش جدید دستورالعمل در تاریخ اول مهر ۱۴۰۳ توسط دکتر علی آبادی، وزیر نیرو ابلاغ شد. هدف این ویرایش جدید، بهبود و توسعه بیشتر معاملات برق و ارتقای شفافیت و کارایی در این بازار است که مهمترین تغییرات صورت گرفته در این دستورالعمل به شرح زیر می باشد: 
۱- تمامی مشترکان بالای ۳۰ کیلووات هم می توانند برق خود را از طریق شرکت‌های خرده فروشی از بورس انرژی تامین کنند. این در حالی است که تا پیش از این، صرفاً مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات امکان خرید مستقیم برق از بورس را داشتند. بر این اساس، تعداد مشترکینی که امکان حضور در بورس انرژی را دارند، از حدود ۸۵۰۰ مشترک، به حدود ۸۰۰ هزار مشترک افزایش می‌یابد. شایان ذکر است حضور این مشترکان در بورس کاملا اختیاری بوده و در صورت عدم حضور در بورس، مشمول هیچ نوع جریمه‌ای نمی‌شوند.
۲- به منظور افزایش شفافیت و افزایش عمق معاملات برق در بورس انرژی، تمامی قراردادهای دو جانبه و خرده فروشی با ظرفیت بیش از ۲۰ مگاوات الزاماً باید در بورس انرژی ثبت شود.
۳- در صورت عدم خرید برق توسط مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات از بورس انرژی یا قراردادهای دو جانبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف خواهند بود تعرفه برق مصرفی ایشان را بر اساس ۱.۳ حداکثر قیمت برق در بازار عمده فروشی برق ایران، محاسبه کنند.
۴- در صورتی که مشترک اقدام به خرید برق از بورس انرژی کند و به هر دلیل امکان مصرف آن را نداشته باشد، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف به پرداخت بهای برق مصرف نشده به مشترک بر اساس ۷۵ درصد قیمت متوسط بورس در دوره صورتحساب می‌باشند.
عضو هیات مدیره شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پایان افزود: به منظور سهولت در اجرا و تسهیل خرید و فروش برق و نیز پیاده‌سازی راحت‌تر دستورالعمل مذکور توسط ذینفعان، برخی تغییرات دیگر نیز در بخش‌های مختلف دستورالعمل اعمال و توسط وزارت نیرو ابلاغ شد.