به گزارش اکو ایران، آمارهای اقتصادی در پایان خرداد تب بالایی داشته که عمده دلیل آن رشد سطح عمومی قیمت ها بوده است. سطح 12.2 درصدی تورم در این مقطع رکورد بی سابقه در 40 سال اخیر را ثبت کرد که بسیاری آن را ناشی از حذف ارز یارانه ای دولت در رابطه با برخی اقلام ضروری می دانستند. اما تغییر در هر شاخص به مرور موج تغییر را به دیگر متغیر ها می رساند. در همین رابطه به عقیده بسیاری پیکره اقتصاد اعضای همگونی دارد که در راستای یک اتفاق قرار میگیرند. در جهت همین نکته رکوردزنی تورم در کشور در خرداد ماه امسال همسو شد با رکورد زنی حجم تراکنش های بانکی در کل کشور. آماری که بانک مرکزی در پایان خرداد ماه منتشر کرده موید همین نکته است.

بانک

رکوردزنی حجم تراکنش ها در خرداد ماه 1401

به طور کلی در پایان بهار امسال حجم کل تراکنش های بانکی برابر با 650 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که بالاترین سطح را در مقایسه دوساله داشته است.

این رقم نسبت به ماه قبل خود رشدی 12.8 درصدی داشت. که البته سطح بالاتر در شهریور ماه با سطح 17.5 درصد ثبت شده بود. اما آن چه که در این بررسی اهمیت دیگری دارد مرور روند تعداد تراکنش ها در نظام بانکی به صورت ماهانه است. این رقم در خرداد ماه امسال به 2 میلیون و 135 هزار فقره رسیده که البته از ماه قبل خود کمتر شده و کاهشی 11 درصدی نسبت به اسفند ماه داشته است. بخش مهم ی از این اتفاق را یم توان در راستای رشد تراکنش ها در پایان هر سال دانست.

در نهایت افت تعداد تراکنش ضمن افزایش حجم تراکنش ها در نظام بانکی به رکوردزنی حجم واحد هر تراکنش بانکی منجر شد.

بانک

رکوردزنی ارزش اسمی هر تراکنش در خرداد ماه

نسبت حجم تراکنش ها به تعداد آن در خرداد ماه امسال نشان می دهد این رقم برابر با 1 میلیون و 204 هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل رشدی 9.5 درصدی داشته و بالاترین سطح را در دوسال گذشته ثبت کرده است.

به عبارت دیگر باوجود کاهش تعداد تراکنش ها اما ارزش اسمی آن به سطح بالایی رسیده است. برخی این رشد را در نتیجه رشد قیمت کالاها و خدمات می دانند که موجب شده تا ارزش اسمی هر تراکنش نیز سیری صعودی پیدا کند.

بانک