به گزارش اکو ایران، روند تسهیلات قرض الحسنه در مردادماه رشدی 68 درصدی داشته است. طبق آمارها و داده های بانک مرکزی در پایان پنجمین ماه سال جاری حجم کل تسهیلات قرض الحسنه برابر با 387 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا 68 درصد افزایش داشته است.

بررسی روند تسهیلات قرض الحسنه در مرداد 1401

طبق اعلام اولیه بانک مرکزی ، کل تسهیلات جاری و غیر جاری بانک مرکزی در پایان مرداد ماه برابر با 4 هزار و 485 هزار میلیارد تومان بوده است. از این میزان تقریبا 8.62 درصد آن به تسهیلات قرض الحسنه تعلق داشته است.

بررسی های آماری نشان می دهد حجم کل این تسهیلات در مقایسه با اسفند 1400 رشدی 23.9 درصدی و در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته افزایشی 68.8 درصدی داشته که به لحاظ ارزشی معادل با 157 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.

سپرده قرض الحسنه

بررسی روند سپرده های قرض الحسنه در مرداد 1401

درمقابل سپرده های قرض الحسنه در پایان مرداد ماه برابر با 378 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این شاخص در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشدی 56.4 درصدی داشته که البته رشدی کمتر از تسهیلات داشته است.

مقایسه پس انداز قرض الحسنه در این مقطع نسبت به کل این شاخص در کشور نشان می دهد 6.15 درصد کل سپرده های مرداد ماه در قرض الحسنه پس انداز بوده است.

بررسی روند ماهانه این شاخص نشان می دهد رشد سپرده ها درمرداد ماه برابر با 7.08 درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان رشد ماهانه سپرده ها در سال جاری بوده است.

در کنار رشد ماهانه سپرده ها در کشور مقایسه نقطه ای آمارهای مرداد ماه نیز نشان می دهد در مرداد ماه افزایشی 136 هزار و 300 میلیاردی در سپرده ها ثبت شده که به لحاظ درصدی برابر با 56.4 درصد بوده است. 

مقایسه ها نشان می دهد این بیشترین رشد نقطه ای سپرده ها در سال جاری بوده است. این شاخص در محاسبه شبه پول در کشور قلمداد می شود که رشد آن می تواند علامتی از رشد شبه پول در مرداد ماه باشد.

البته برخی از تحلیل گران بخش سپرده های قرض الحسنه را در بخش پول قلمداد می کنند و معتقدند به دلیل سرعت در پرداخت می تواند در بخش پول محاسبه شود.

سپرده قرض الحسنه