به گزارش اکو ایران، از سرعت رشد تسهیلات بانک ها در اولین ماه پاییز کاسته شد. در این ماه تسهیلات و سپرده های بانکی به یکباره پس از برخورد به سقف خود در شهریور ماه ریزش کرده و سویی نزولی پیدا کرده اند.

به طور کلی بانک مرکزی هر ماه رقمی را از وضعیت تسهیلات و سپرده های بانکی منتشر می کند. در این آمارها مشخص می شود بانک ها چه میزان سپرده دریافت کرده و چه قدر تسهیلات را در اختیار مردم قرار داده اند. آمارهای بانک مرکزی در این ماه نشان از وضعیت نزولی این دومتغیر در مهر ماه داشته است.

تسهیلات بانکی

کاهش رشد تسهیلات بانکی در ابتدای پاییز 1401

در اولین ماه پاییزی امسال کل تسهیلات داده شده برابر با 4 هزار و 714 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل خود در حدود 1.5 درصد رشد داشته است. این در حالی است که در شهریور ماه این شاخص به قله خود در سال جاری رسیده و رشدی 3.5 درصدی را ثبت کرده بود.

رشد نقطه ای تسیهلات دهی بانک ها در مهر ماه نیز به 32.9 درصد رسیده که از این متغیر در شهریور ماه 1.5 واحد درصد پایین تر آمده است.

تسهیلات بانکی

کاهش رشد سپرده ها در مهر 1401

در کنار افت رشد تسهیلات دهی بانکی در کشور، از سرعت رشد سپرده های بانکی نیز  درمهر ماه کاسته شد. در همین رابطه طبق داده های بانک مرکزی در ابتدای پاییز امسال، ارزش کل سپرده های کشور تقریبا 6 هزار و 426 هزار میلیارد تومان بوده که پس از کسر سپرده قانونی از آن، برابر با 5 هزار و 771 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

رشد سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی، در بعد ماهانه و نقطه‌ای نشان دهنده آن است که سرعت افزایش سپرده ها هم مانند تسهیلات، پس از ثبت رکورد بالا در شهریوربه سقف خود برخورد کرده و دوباره سیری کاهشی پیدا کرده است.

این شاخص در مهر ماه برابر با 1.2 درصد ثبت شده و به لحاظ سالانه نیز معادل با 32.4 درصد بوده که از ماه قبل خود کمتر بوده است.

روند صعودی سپرده های قانونی در کشور

داده های بانک مرکزی نشان می دهند کل سپرده های قانونی در کشور با 1.4 درصد رشد ماهانه به 654 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده که البته همانند سایر بخش ها از سرعت رشد آن کاسته شده است.

تسهیلات بانکی