به گزارش اکوایران، بانک مرکزی آمار تراکنش های شاپرک در آبان ماه را به روزرسانی کرد. این آمار در سه بخش و به تفکیک هر استان منتشر می‌شود. این سه بخش عبارتند از موبایل، پایانه فروش و اینترنت. روند داده‌های بخش اینترنت در شاپرک می‌تواند گویای تأثیر وضعیت اینترنت بر خرید و بده بستان اشخاص در هر مقطع باشد.

در همین رابطه داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد روند تراکنش‌های اینترنتی در مهر ماه افت قابل توجهی را داشته که البته در ماه بعد صعودی شده است.

تراکنش

 

افت قابل توجه تراکنش های اینترنتی در مهر 1401

تعداد تراکنش‌های اینترنتی شاپرک در مهر ماه با افت 12 درصدی از 187 میلیون و 873 هزار عدد به 164 میلیون و 918 عدد رسیده و 12.2 درصد کاهش پیدا کرد.

شاخصی که در ماه بعد دوباره صعودی شده و در آبان ماه به 179 میلیون و 142 هزار عدد رسید. با این حال هنوز این رقم در مقایسه با شهریور ماه 4.6 درصد پایین تر آمده است.

بررسی ها نشان می دهد افت تعداد تراکنش های اینترنتی در مهر ماه ، همسو با کاهش مبلغ در این شاخص بوده است. در این آمارها مشاهده می‌شود ارزش تراکنش‌ها از 102 هزار و 870 میلیارد تومان 4.3 درصد افت پیدا کرده و در پایان این ماه به 98 هزار و 498 میلیارد تومان رسید.

تراکنش

 

اما در ادامه حجم این مبلغ دوباره صعودی شده و به مرز 114 هزار و 112 میلیارد تومان رسید. طبق بررسی ها این رقم نسبت به ماه قبل 15.9 درصد رشد پیدا کرده و بالاتر از شهریور ماه قرار گرفت.

با توجه به افت تعداد تراکنش ها، و رشد مبلغ این شاخص در آبان ماه می توان گفت دلیل رشد مبلغ تراکنش‌ها افزایش ارزش هر تراکنش در کشور بوده است. شاخصی که از سطح 597 هزار تومان به 637 هزار تومان در آبان ماه رسید.

روند این متغیر به تفکیک استان های کشور نیز نشان می دهد تعداد تراکنش ها در استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویراحمد مسیری کاهشی را طی کرده است.

شاپرک

روند کاهشی حجم تراکنش ها در غرب کشور

بررسی تعداد تراکنش ها به تفکیک هر استان نشان می دهد این رقم در استان کردستان در آبان ماه افتی قابل ملاحظه داشته و از مرز 258 هزار و 334 تراکنش اینترنتی به 143 هزار و 586 عدد تقلیل پیدا کرده و 44 درصد کاهش پیدا کرده است.

این افت در استان کهگیلویه و بویر احمد برابر با 13.5 درصد بوده و استان زنجان نیز با افت 3 درصدی دومین رکورد افت تراکنش ها را داشته است.

مبلغ تراکنش ها به تفکیک هر استان نیز نشان می دهد در کهگیلویه و بویر احمد حجم تراکنش ها افتی 18.9 درصدی را ثبت کرده که رکورددار کاهش مبلغ تراکنش در این استان بوده است.

شاپرک