به گزارش اکو ایران، کل تعداد تراکنش های شاپرک در آبان ماه 0.6 درصد صعودی شده است. تراکنش های شاپرک به طور کلی مشتمل بر سه بخش است. موبایل، پایانه فروش و اینترنت. بانک مرکزی با انتشار ماهانه این شاخص به نوعی مشخص می کند بده بستان اشخاص با بانک ها از طریق سامانه شاپرک چه تغییری داشته و چه روندی را به ثبت رسانده است؟

شاپرک

روند نزولی تعداد تراکنش های شاپرک 

به طور کلی طبق داده های بانک مرکزی در پایان آبان ماه، 3 هزار و 732 میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل درحدود 0.6 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در مهر ماه افت این شاخص برابر با 4 درصد بوده و هنوز هم در نیمه پاییز، 3.6 درصد کمتر از پایان تابستان ثبت شده است.

این در حالی است که البته مبلغ تراکنش ها، مسیری صعودی را طی کرده است.

شاپرک

روند صعودی مبلغ تراکنش های شاپرک در سال 1401

در بررسی دیگر بانک مرکزی، این نهاد مسیر مبلغ تراکنش ها را به نمایش می گذارد. طبق داده های بانک مرکزی در این مقطع، ارزش تمام تراکنش های ثبت شده در سامانه شاپرک برابر با 770 هزار و 84 میلیارد تومان بوده است. این رقم در مقایسه با ماه قبل رشدی 9.3 درصدی را ثبت کرده است.

این در حالی است که رشد ماهانه مبلغ تراکنش ها در مهر ماه، برابر با منفی 2 درصد بوده و روندی نزولی را در این ماه به ثبت رسانده است.

شاپرک