به گزارش اکوایران، روند نقدینگی در کشور به سطح بالایی رسیده و افزایش در آن خیز جدی دارد. در این آمار که بانک مرکزی آن را به صورت ماهیانه منتشر می کند مشاهده می شود رشد نقطه ای نقدینگی آبان ماه برابر با 34.5 درصد بوده است.

حجم نقدینگی میانه آبان ماه 1401

طبق آخرین اطلاعات آماری بانک مرکزی در آبان ماه امسال حجم نقدینگی برابر با 5 هزار و 806 همت بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نقریبا 34.5 درصد بیشتر شده است.

این رقم در قیاس با ماه قبل خود نقریبا 2.2 درصد بالاتر آمده و سرعت افزایش آن حدودا 1 واحد درصد بیشتر شده است.

برخی از تحلیل گران مقایسه دلاری نقدینگی را حائز اهمیت بیشتری در خصوص رشد نرخ دلار می دانند. این عده معتقدند تغییرات دلاری نقدینگی حجم پول انباشته شده در بازارها را بررسی کرده و می تواند دورنمایی را از وضعیت نرخ دلار به همراه داشته باشد. 

نرخ ارز

رشد نرخ دلاری نقدینگی در ماه های اخیر

بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد را در آبان امسال برابر با 34 هزار و 167 تومان برآورد کرده است. بر این اساس حجم دلاری نقدینگی در آبان ماه امسال برابر با 170 میلیارد دلار محاسبه شده که نسبت به ماه قبل اندکی کاهش پیدا کرده است. اما مقایسه ها با آبان ماه سال گذشته نشان از رشد 10 درصدی این شاخص داشته است.

از آنچه داده های آماری نشان می دهند برداشت می شود که رشد نقدینگی در مقایسه با رشد دلار بیشتر بوده است. وقتی این رشد بالاتر باشد به باور برخی اقتصاددانان به معنای افزایش پول و تجمع آن در بازارهای مالی بوده و در نهایت می تواند به تغییرات نرخ ارز در ماه های آتی منجر شود.

بنابراین در کنار سازوکار ها برای مدیریت نرخ ارز در سایر بازار های مالی میتوان اب کنترل نقدینگی نیز این نرخ مهم در اقتصاد کشور را تنظیم کرد.