به گزارش اکوایران، تسهیلات بانک ها در آذرماه امسال به 2 هزار و 893 همت رسیده است. در بررسی سودده بودن و زیان‌ده بودن بانک ها در کشور می توان نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از اخذ سپرده قانونی را مورد بررسی قرار داد. این رقم در آذر ماه امسال به 82.6 درصد رسیده است.

به طور کلی تسهیلات بانکی درکشور به وام های بانکی به صورت عمده اطلاق شده و در مقابل نیز این گزارش وضعیت کل مانده سپرده ها در هر مقطع را مورد ارزیابی قرار می دهد.

شاخص های فوق  را بانک مرکزی به صورت ماهانه منتشر کرده که آخرین موعد اعلام آن تا آذر ماه امسال بوده است.

بررسی ها در این خصوص نشان می دهند در 4 استان کشور تسهیلات دهی بانکی در کشور همچنان بیشتر از حجم سپرده ها بوده است.

حجم 670 همتی سپرده های قانونی در آذر 1401

طبق اطلاعات بانک مرکزی در آذر ماه امسال نسبت تسهیلات به سپرده ها در کل کشور برابر با 82.7 درصد بوده و 1 واحد درصد بیشتر از سال قبل شده است.

در این مقطع کل سپرده ها برابر با 6 هزار و 648 هزار میلیارد تومان بوده و این شاخص با کسر سپرده قانونی در این مقطع برابر با 5 هزار و 970 هزار میلیارد تومان درج شده است. در نتیجه می توان گفت حجم سپرده های قانونی در این مقطع برابر با 670 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بررسی داده های استانی در آذر 1401 نشان دهنده آن است که در 14 استان کشور نسبت تسهیلات به سپرده ها بالاتر از سطح کل کشوری بوده است. از این میان 4 استان در بالاترین سطح قرار داشته اند.

تسهیلات بانکی

سطح بالای نسبت تسهیلات به سپرده در 4  استان کشور

طبق اطلاعات بانک مرکزی در آخرین ماه پاییزی سال جاری در 4 استان کشور نسبت تسهیلات به سپرده های قانونی فراتر از مرز 100 درصد بوده است.

در این آمارها مشاهده می شود این نسبت در استان خراسان شمالی برابر با 124 درصد بوده و بالاترین سهم در مقایسه باسایر استان ها قلمداد می شود.

در ادامه استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد رده های بعدی را دارا بوده است.

درمقابل اما استان های البرز، بوشهر و فارس در کمترین درجات نسبت تسهیلات به سپرده ها در کشور قرار داشته و کانال 50 درصد را به ثبت رسانده اند. این معنا که سپرده گذاری در بانک های این استانها به مراتب بیشتر از تسهیلات دهی نهاد های مالی در این استان ها بوده است.