به گزارش اکو ایران، روند حجم تسهیلات دهی به خانوارها در کشور صعودی شده است. در این مدت حجم تسهیلات دهی به خانوارها در نخستین ماه سال جاری برابر با 19 هزار و 800 میلیارد تومان بوده و نسبت به سال قبل خود حدودا 7.3 درصد بیشتر شده است. در همین رابطه داده‌های آماری در این مدت نشان می‌دهد همچنان بالاترین سطح را در خرید کالای شخصی داشته است. 

«خرید کالای شخصی » رکورددار بالاترین وام

در اولین ماه سال جاری، حجم کل تسهیلات دهی بانکی برابر با 19 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. در بررسی های آماری مشاهده می شود که در ماه نخست سال کل تسهیلات مصرف کننده خانوار به 10 بخش مهم تعلق پیدا کرده است. طبق بررسی ها آماری، سهم خرید کالاهای شخصی در دریافت وام این بخش یرابر با 48.6 درصد بوده است. 

این رقم به لحاظ حجمی معادل با 6 هزار و 629 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. مقایسه حجمی و مقداری این بخش نشان می دهد ضمن آن که سهم خانوارها در دو سال گذشته حدودا ثابت مانده اما از حیث حجم جهش مهمی رقم خورده است.

در همین رابطه داده های آماری نشان می‌دهند در تمام بخش ها به جز دو مورد یا سهم تسهیلات دهی در دو سال گذشته ثابت مانده یا‌آن که مسیری نزولی را پیداکرده است.  قرض الحسنه ضروری در فروردین ماه امسال، 4 هزار و 451 میلیارد تومان بوده و 180 درصد بیشتر از سال قبل شده است. سهم آن از کل تسهیلات بخش خانوارها در این مقطع نیز از 13.67 درصد حدودا 8.2 واحد درصد بیشتر شده و به 22.47 درصد رسیده است. اتفاق مهم دیگر ورود یک بخش مهم دیگر به دامنه دریافتی های خانوارها بوده است.

تسهیلات بانکی

ورود یک بخش مهم به تسهیلات دهی خانوارها

در فروردین ماه امسال ، قرض الحسنه فرزندآوری بخشی است که به شاخه های دریافت تسهیلات افزوده شده است. این رقم در موقعیت مشابه خود در سال گذشته معادل با صفر بوده و در این مقطع برابر با 460 میلیارد و 700 میلیون تومان به ثبت رسبده است. الین رقمحدودا برابر با 2.3 درصد از مل تسهیلات ددهی در سال جدید بوده است. در نهایت تسهیلات دهی به خانوارها در ماه اول سال جاری حدودا 7.3 درصد رشد پیدا کرده و این رقم را ارتقا داده است. 

تسهیلات بانکی