به گزارش اکوایران، بررسی امار چک ها در کشور نشان می دهد در اولین ماه سال جاری و ضعیت چک های برگشتی نزولی بوده است. 

تغییرات این شاخص را بانک مرکزی به صورت ماهانه منتشر کرده و طی آن از وضعیت برگشتی هاو  کل چک های مبادله ای در کشور پرده برداری می کند.

مبادله 6 میلیون چک در فروردین 1401

در نخستین ماه سال جاری در کشور برابر با 6 میلیون و 448 هزار و 100 فقره مبادله شده که طی آن 5 میلیون و 997 هزار و 500 فقره وضول شده و مابقی برگشت خورده است. 

کل چک های مبادله ای در فروردین ماه امسال، از حیث مبلغ معادل با 328 هزار و 307 میلیارد تومان بوده که از این میزان 31 هزار و 74 میلیارد تومان آن برگشت خورده است. این رقم حدودا 9.5 درصد از کل چک ها بوده که در مقایسه با ماه قبل 0.8 واحد درصد کمتر شده است.

چک

افت نرخ برگشتی در عرض یک سال

یکی از مهم ترین شاخص هایی که ارزیابی آن می تواند از اهیمت بالایی برخوردار باشد، نرخ برگشتی ها از حیث مبلغ و تعداد است. در همین رابطه داده های آماری نشان میدهد نرخ تعداد چک‌های برگشتی در کشور برای اولین ماه سال، معادل با 7 درصد بوده که هم ارز با پایان سال گذشته به ثبت رسیده و از موقعیت مشابه خود در سال گذشته، 2.5 واحد درصد کمتر شده است.

بررسی آمار چک های برگشتی از جهت مبلغ اما نشان میدهد این شاخص در فروردین 1402 معادل با 9.5 درصد به دست آمده که از اسفند ماه 0.8 واحد درصد بیشتر شده و از فروردین ماه سال قبل خود حدودا 1.7 واحد درصد پایین تر آمده است.

به طور کلی مشاهده می شود وضعیت استحکام مبادلات چک و امنیت آن در امسال نسبت به موقیعت مشابه خود در سال قبل بهتر شده اما تغییرچندانی را با ماه قبل خود نداشته است.

بانک مرکزی در خصوص این اتفاق معتقد است روند رو به رشد چک های جدید موجب شده تا وضعیت در این آمارها بهبود پیدا کند. براساس این گزارش پس از گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک و اقبال عمومی مردم به این چک‌ها، روند جایگزین شدن چک‌های قدیمی با جدید به سرعت طی شده و در حال حاضر بیش از 85 درصد چک های وصول شده در سامانه چکاوک از چک‌های جدید بوده است. همچنین میزان برگشت چک‌های جدید، به صورت قابل توجهی کمتر از چک‌های قدیمی است. 

بر همین اساس، چک‌های قدیمی (چک های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد) تا پایان شهریور ماه سال جاری با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند و پس از این تاریخ، چک‌های قدیمی فقط در بانک‌های صادرکننده دسته چک، قابلیت نقدشدن را خواهد داشت. مشتریان شبکه بانکی نیز برای بهره‌مندی از مزایای چک‌های جدید می‌توانند طی ماه‌های آتی به شعب بانک‌های خود مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را با دسته چک‌ جدید تعویض کنند.

چک