به گزارش اکوایران، یک رسانه نزدیک به دولت از ورود قریب‌الوقوع حدود 24 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران به کشور خبر داده است؛ خبری که باز هم برای چندمین‌بار رد پای منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی نیز در آن دیده می‌شود. هنوز بانک مرکزی و مقام‌های رسمی در رد یا تأیید این خبر اظهارنظری نکرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته که اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد «به‌زودی مبلغی بیش از ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق و کره جنوبی و از طریق منابع قابل دسترس کشور در صندوق بین‌المللی پول وارد ایران خواهد شد.»

گفته شده که از این میزان ارز مورد اشاره، 7 میلیارد دلار مربوط به منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز منابع بلوکه‌شده ایران در عراق است که عمده آن به صادرات انرژی مربوط می‌شود.

این گزارش حاکی است که در پی سفر سلطان عمان به ایران و سفر مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به عمان، مقرر شده تا در قالب تفاهمی با ایران این منابع بلوکه شده آزاد شود.

حدود یک هفته قبل نیز برخی منابع دولتی کره جنوبی از رایزنی مقامات این کشور و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره خبر داده بودند. این منابع خبری گفته بودند که آزادسازی این پول‌ها تحت شرایطی سخت‌گیرانه و تنها بابت استفاده ایران برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد.

روز یازدهم خرداد نیز رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به آمریکا سفر کرده بود، در حاشیه دیدار با مقامات صندوق بین‌المللی پول، از دسترسی سریع به 6.7 میلیارد دلار از منابع ایران در این صندوق خبر داد.

اخیرا نیز علی شریعتی - عضو اتاق بازرگانی ایران - گفته بود که در روز دوشنبه (15 خرداد)، از محل پول‌های بلوکه شده ایران، دو میلیارد دلار ارز جدید برای خرید کالای اساسی تخصیص داده می‌شود. او اما تصریح کرده بود که این پول‌ها ارتباطی به منابع مالی ایران در کره جنوبی ندارد و از محل آزادسازی پول‌های ایران در دیگر نقاط تزریق خواهد شد.

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف بویژه در کره جنوبی تاکنون چند بار به عنوان وعده و دستاورد از سوی مقام‌های دولت سیزدهم مطرح شده است.