به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می‌دهد در فروردین امسال قریب به 14 همت حق بیمه به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده که 47 درصد آن یعنی قریب به 6.6 همت، صرف پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران شده است.

میزان خسارت‌ پرداختی شرکت‌های بیمه در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

سهم بخش دولتی از پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران 22.2 درصد و سهم بخش غیردولتی 77.8 درصد بوده است.

بیشترین سهم از خسارت پرداختی در بازار بیمه همچنان به 4 رشته درمان، شخص ثالث، زندگی و بدنه اتومبیل اختصاص دارد.

سهم چشمگیر بیمه درمان و بیمه‌ وسایل نقلیه از خسارت‌های پرداختی

طی دوره مورد اشاره بیشترین سهم خسارت پرداختی مربوط به دو رشته درمان (سهم 48.4 درصد) و شخص ثالث (سهم 21.5 درصد) بوده است. طی یک‌ماهه نخست امسال شرکت‌های بیمه‌گر قریب به 4.5 همت را صرف پرداخت خسارت‌ به این دو بخش درمان کردند.

نکته قابل توجه این است که پوشش ریسک‌های مرتبط با وسایل نقلیه (با صدور بیمه نامه های شحص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) موجب شده حدود 40 درصد از حق بیمه تولیدی و حدود 35 درصد از خسارت‌های پرداختی بازار به این بخش اختصاص داده شود.

photo_2023-06-11_14-49-24

در میان انواع رشته‌های بیمه، خسارت پرداختی به 13 بخش در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که رشته‌های هواپیما، نفت و انرژی و پول با رشد‌های بیش از 1000 هزار درصد در صدر قرار دارند.

خسارت‌های پرداختی بابت بیمه نامه هواپیما در فروردین ماه امسال به حدود 30 میلیارد تومان رسیده که نسبت به فروردین سال گذشته بیش از 1500 درصد افزایش داشته است.

کاهش تعداد خسارت بیمه درمان با فروکش کردن کرونا

از نظر تعداد نیز در فروردین ماه امسال بیش از 4 میلیون و 350 هزار فقره خسارت‌ از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد کاهش داشته است.

کاهش 7.5 درصدی تعداد خسارات پرداختی در بازار، بیشتر به دلیل کاهش 10.1 درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (92.5 درصد) از کل تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بوده است. به نظر می‌رسد، این موضوع به دلیل از بین رفتن اثرات شیوع بیماری کرونا در مراجعات درمانی بیمه شدگان نسبت به فروردین سال گذشته باشد.

نسبت خسارت بازار نیز با 0.8 واحد افزایش در مقایسه با فروردین سال قبل به 47 درصد رسیده است.