به گزارش اکوایران؛ محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه پاسخگویی به مطالبات مردمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری کنترل تورم را اصلی‌ترین هدف بانک مرکزی دانسته و گفته، بانک مرکزی و مجموعه دولت با هماهنگی و اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب بر کنترل تورم متمرکز است و همزمان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رشد تولید نیز تاکید دارد. 

فرزین اظهار کرده که آمارها از کاهش 12 درصدی تورم در خردادماه حکایت دارد.

براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، تسهیلات قرض‌الحسنه اشخاص حقیقی از 200 میلیون به 300 میلیون، اشخاص حقوقی از 500 به 700 میلیون تومان و سقف کارت‌های اعتباری مرابحه از 200 میلیون تومان به 300 میلیون تومان افزایش یافته است.

فرزین از ایجاد صندوق ذخیره عمومی در بانک مرکزی خبر داده و گفته، این صندوق 1.5 درصد منابع بانک‌ها را در بانک مرکزی نگهداری می‌کند و با توجه به عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات خرد، این درصد کاهش می‌یابد. 

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده که با ابلاغ بسته نظارتی اعتباری بانک مرکزی و تسریع در پرداخت این وام‌ها، میزان پرداخت وام فرزندآوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 116 درصدی و وام ازدواج رشد 12 درصدی داشته است. 

فرزین اصلاح دستورالعمل تسهیلات کلان، توسعه صنعت لیزینگ در تامین مالی خرد و تشویق به ایجاد موسسات تضمین (تسهیل در ضمانت تسهیلات اعطایی) و تقویت بازرسی حضوری و میدانی را از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی دانسته است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره مشکلات ضامن برای دریافت وام ودیعه مسکن گفته، درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد از جمله ودیعه مسکن، ازدواج و فرزند برخلاف مقررات و بخشنامه بانک مرکزی است و این موضوع را از طریق بخش نظارتی بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد.