به گزارش اکوایران، براساس آمار منتشر شده بانک مرکزی از دو سال منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۲، میزان تسهیلات و سپرده (با کسر سپرده قانونی) در استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و چهارمحال‌وبختیاری روند صعودی داشته و همواره در دو سال گذشته در این استان ها تسهیلات از سپرده در این استان‌ها بالاتر بوده است. همچنین این استان‌ها بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده را در میان استان‌های کشور در خرداد ماه امسال به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، استان‌های خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده (با کسر سپرده قانونی) را در طی دو سال اخیر به ثبت رسانده‌اند.

تسهیلات بانکی

معرفی تسهیلات و سپرده در شبکه بانکی

در شبکه بانکی کشور، تسهیلات و سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی، از ارکان مهم پیشران اقتصادی و حکمرانی بانکی هستند. بانک‌ها بر اساس میزان سپرده‌هایی که از مشتریان می‌گیرند به اشخاص حقیقی و حقوقی تسهیلات می‌دهند. سپرده همان پولی است که مشتریان در حساب‌های بانکی خود نگه‌ می‌دارند و تسهیلات همان وام‌هایی است که توسط بانک به اشخاص داده می‌شود. به بیان ساده تر؛ بانک‌ها مشتریان خود را به نگهداری پول در حساب‌های بانکی خود در قالب انواع سپرده‌های بانکی تشویق می‌کنند. بخشی از سپرده‌های مشتریان بانک‌ها به دستور بانک مرکزی در حساب‌هایی نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود. به این پول بلوکه شده در بانک مرکزی، سپرده قانونی می‌گویند. در ادامه، بانک‌ها با نرخی بیشتر یا کمتر (بستگی به آن بانک و سیاست‌های بانک مرکزی دارد) از سپرده‌های مشتریان خود به اشخاص حقوقی یا حقیقی وام می‌دهند. نسبت تسهیلات به سپرده (پس از کسر سپرده قانونی)، شاخصی است که نشان می‌دهد یک بانک به ازای هر ۱۰۰ واحد جذب سپرده (با احتساب کسر سپرده قانونی) چه میزان وام می‌دهد.

روند صعودی تسهیلات و سپرده در چهار استان کشور

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و چهارمحال‌وبختیاری، به ترتیب در صدر نسبت تسهیلات به سپرده (با کسر سپرده قانونی) در کشور قرار دارند. این استان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز میزان تسهیلات بیشتری نسبت به سپرده داشته‌اند. از فروردین سال۱۴۰۰ تا مهر ماه فاصله میان تسهیلات و سپرده ها (پس از کسر سپرده قانونی) در سطح پایینی قرار داشت، اما از مهر ماه ۱۴۰۰ به مرور این گپ بیشتر شد، به طوریکه این استان‌ها براساس آمارهای خرداد ماه امسال بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده را به خود اختصاص داده‌اند. در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و چهارمحال‌وبختیاری روند سپرده و تسهیلات تا خرداد ماه امسال صعودی بوده است.

از طرفی، استان خراسان شمالی از فروردین امسال با کاهش سپرده (با کسر سپرده قانونی) مواجه بوده در حالیکه میزان تسهیلات در این استان به سرعت رشد کرده است. به همین دلیل این استان بالاترین نسبت تسهیلات به سپرده (با کسر سپرده قانونی) را به خود اختصاص داده است.

تسهیلات بانکی

خراسان شمالی و کهگیلویه‌و بویراحمد در صدر نسبت تسهیلات به سپرده

براساس بررسی‌های به عمل آمده، نسبت تسهیلات به سپرده (با کسر سپرده قانونی) در استان های خراسان شمالی و کهگیلویه‌و بویراحمد به بیشترین میزان خود در دو سال اخیر رسیده است. این نسبت در خرداد ماه امسال برای استان خراسان شمالی، معادل ۱۳۸ درصد و برای استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۱۷ درصد بوده است. به بیان ساده‌تر، در استان خراسان شمالی به ازای هر ۱۰۰ تومانی که مشتریان بانک‌ها در حساب‌های خود نگه می‌دارند؛ بانک‌ها ۱۳۸ تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی وام می‌دهند.