به گزارش اکوایران، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به تازگی گزارشی در باب پایش تحولات تجارت جهانی منتشر کرده و در خلال آن به گزارشی تحقیقی از بانک جهانی تحت عنوان «آیا افزایش دمای هوا، فقر و نابرابری را افزایش می‌دهد؟» پرداخته است.

این گزارش نشان می‌دهد افزایش تنها 1 درجه سانتیگراد دمای هوا، منجر به افزایش 1.9 درصدی فقر (با استفاده از آستانه فقر روزانه 1.90 دلار آمریکا) و افزایش 1.4 درصدی در شاخص نابرابری جینی می‌شود.

نکته حائز اهمیت آن است که اثرات نامطلوب افزایش یک درجه سانتیگراد دمای هوا در مناطق فقیرتر که فاقد سیاست‌های عملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، بالاتر خواهد بود.

اثر دمای هوای بالاتر بر ناامنی غذایی و سلامتی

بر اساس این گزارش، دمای هوای بالاتر می‌تواند بازده محصولات را کاهش دهد که در نهایت می‌تواند منجر به گسترش ناامنی غذایی و فقر شود.

از سوی دیگر دمای بالاتر می‌تواند خطر استرس گرمایی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مسری را افزایش دهد. این خطرات می‌تواند منجر به از دست دادن بهره‌وری و افزایش هزینه‌های پزشکی شود که در نهایت می‌تواند مردم را به سمت فقر هدایت کند.

بیکاری و مهاجرت بلای گرمای هوا

دمای هوای بالاتر می‌تواند به زیرساخت‌های کشور مثل جاده‌ها، پل‌ها و خطوط برق آسیب برساند. این آسیب می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرده و منجر به از دست دادن شغل و نهایتا افزایش فقر شود.

از مسائل مهم دیگر این است که افزایش دمای هوا می‌تواند منجر به مهاجرت اجباری شود، زیرا مردم مجبور به ترک خانه‌های خود به دلیل پیامدهای فاجعه‌بار مربوط به تغییرات آب و هوایی هستند. این مهاجرت می‌تواند منابع جوامع میزبان را تحت فشار قرار داده و منجر به افزایش نابرابری شود.

برای کاهش دمای زمین کاری کنید!

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که با تداوم گرم شدن کره زمین، احتمالا در آینده تاثیرات افزایش دمای هوا بر فقر و نابرابری آشکارتر خواهد شد؛ امری که ضرورت اقدام عاجل برای کاهش تغییرات آب و هوا و کاهش اثرات آن بر آسیب‌پذیرترین فراد در سراسر جهان را به وضوح آشکار می‌کند.

بر اساس این گزارش تاثیرات گرمای کره زمین بر فقر و نابرابری، ناهمگون است و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا، متحمل بیشترین آسیب ناشی از آن خواهند شد.

همچنین پیامدهای منفی افزتیش دمای هوا، در درازمدت آشکارتر خواهد شد، زیرا افراد زمان کمتری برای سازگاری پیدا کردن با آن خواهند داشت.

در نهایت اتخاذ و اعمال سیاست‌های کاهش تغییرات آب و هوایی، می‌تواند به کاهش اثرات افزایش دما بر فقر و نابرابری جوامع کمک کند.