آخرین گزارش‌ بانک مرکزی از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی نشان می‌دهد در مجموع طی سه ماهه نخست امسال بیش از 921 همت تسهیلات از سوی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.8 درصد افزایش داشته است.

در این میان، از کل تسهیلات پرداختی معادل 85.2 درصد به صاحبان کسب و کار و14.8 درصد نیز به به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

افزایش سهم خانوارها از تسهیلات پرداختی

بر اساس این گزارش در آخرین ماه از بهار امسال بیش از 406 همت تسهیلات بانکی به دو بخش صاحبان کسب و کار و خانوارها پرداخت شده است. سهم صاحبان کسب و کار حدود 82.9 درصد و سهم خانوارها (به عنوان مصرف‌کننده نهایی) از این تسهیلات معادل 17.1 درصد بوده و برابر با 70 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

بررسی ها نشان می دهد سهم خانوارها از تسهیلات پرداختی بانکی در خرداد امسال نسبت به دو ماه فروردین و اردیبهشت افزایش داشته است.

در مقابل نیز در ماه پایانی بهار امسال، بیش از 336 همت به صاحبان کسب‌وکار وام بانکی پرداخت شده که بخش خدمات سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. این شاخه در خرداد ماه 1402 با سهم 40 درصدی حدود 137 همت تسهیلات دریافت کرده است.

این در حالی است که کمترین تسهیلات پرداخت شده در خرداد نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده، به طوری که تسهیلات دریافتی این بخش اقتصادی معادل 18 همت برآورد شده است.

تسهیلات مسکن

افزایش وام‌دهی بانک‌ها به بخش مسکن

در مقایسه ماهانه تسهیلات دهی بانک ها به بخش های مختلف اقتصادی مشاهده می شود در خرداد 1402 میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها نسبت به ماه قبل در بخش صاحبان کسب‌وکار 17.2 درصد و در بخش خانوار حدود 50 درصد افزایش یافته است.

بررسی جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف صاحبان کسب‌وکار در خرداد امسال نشان می‌دهد، بیشترین رشد این شاخص مربوط به بخش مسکن و ساختمان بوده، به طوری که میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن و ساختمان در خرداد ماه نسبت به ماه قبل بیش از دو برابر شده و با ثبت رشد 105 درصدی از 11 همت در اردیبهشت به بیش از 23 همت در خرداد ماه افزایش یافته است. در مقابل نبخش صنعت و معدن نیز کمترین میزان رشد تسهیلات در خرداد نسبت به ماه قبل را به خود اختصاص داده که کمتر از دو درصد محاسبه شده است.

تسهیلات مسکن