به گزارش اکوایران، چند روز پیش بود که رئیس جمهور «لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» را به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. با ارسال این لایحه به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد.

حال با گذشت چند روز از ارسال این لایحه به مجلس، صبح امروز سید احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی - در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام شده است و به محض پایان مذاکرات از طریق رئیس کل بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزیر اقتصاد در ادمه گفت: کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بیمه ایرانی غیردولتی با شرکت بیمه سوری با سهم ۶۰ درصد ایران و ۴۰ درصد سوریه بیمه تجاری و تکافلی راه‌اندازی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شعب دو بانک غیر دولتی ایران هم در سوریه افتتاح شده است، گفت: این یکی از اهداف سفر رئیس‌جمهور به دمشق بود که انجام شد و امید است بتوانیم از این طریق شرکت‌های ایرانی فعال در بازار سوریه از پیمانکاران ایرانی حمایت کنیم.

خاندوزی افزود: این بانک‌ها قرار است با پشتیبانی مالی و بیمه‌ای شرکت‌های ایرانی فعال در سوریه، برای پیمانکاران و صدور خدمات فنی مهندسی فعال شوند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در مدت از کمتر سه ماه بیمه و بانک مشترک تاسیس شد، گفته از این پس می‌توانیم از طریق این بیمه و بانک مشترک از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی پشتیبانی کنیم.

اواسط بهار بود که مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه - از اعلام تاسیس بانک‌ و بیمه مشترک میان ایران و سوریه در آینده خبر داده بود و دو روز قبل هم گفته بود که این کار به‌زودی انجام می‌شود.