به گزارش اکوایران، سیستم بانکی میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان را افزایش داده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت شرکت‌های دانش بنیان نشان می‌دهد این شرکت‌ها در تیرماه امسال بیش از 17 همت تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در تیر ماه امسال معادل 17 هزار و 683 میلیارد تومان وام بانکی در قالب 1813 فقره تسهیلات به 880 شرکت‌ دانش‌بنیان پرداخت شده، به بیان دیگر می‌توان گفت شرکت‌های مورد اشاره هرکدام به طور میانگین دو فقره وام بانکی طی تیر ماه امسال دریافت کرده‌اند. میزان تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته حدود 154 درصد رشد داشته است.

photo_2023-08-19_12-38-17

هر ماه یک وام برای دانش بنیانی‌ها

بر اساس گزارش‌های پیشین بانک مرکزی می‌توان گفت در مجموع طی چهار ماهه نخست امسال، سیستم بانکی 54 هزار و 63 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد رشد را نشان می‌دهد.

اما میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان و رشد آن که بانک مرکزی برای چهارماهه نخست امسال در آخرین گزارش خود عنوان کرده تامل برانگیز است. جای سوال دارد که بانک مرکزی با چه محاسبه‌ای به این میزان تسهیلات پرداختی و میزان رشد دست یافته است که با آمارهای موجود در گزارش خود تطابق ندارد.

بانک مرکزی در گزارش خود عنوان کرده که طی چهار ماهه نخست امسال معادل 56.8 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب 6 هزار و 194 فقره وام به هزار و 562 شرکت دانش بنیان پرداخت شده که نسبت به چهار ماهه 1401 معادل 105.4 درصد افزایش داشته است.

با معیار قرار دادن آنچه بانک مرکزی در آخرین گزارش خود عنوان کرده، می‌توان گفت به طور میانگین هر شرکت دانش‌بنیان از ابتدای سالجاری تقریبا 4 فقره وام (به بیان دقیق‌تر 3.96 فقره) دریافت کرده است. البته این آماری است که بطور متوسط به دست آمده و قاعدتا درمورد تمام شرکت‌های دانش‌بنیان به یک اندازه نبوده است.