به گزارش اکوایران، بانک مرکزی برای اولین‌بار نسبت به انتشار اطلاعات مربوط به تسهیلات پرداختی مسکن به خانوارهای فاقد مسکن اقدام کرد. این گزارش نشان می‌دهد که سیستم بانکی به خانوارهای فاقد مسکن در تیر امسال بیش از 67 میلیارد تومان وام پرداخت کرد.

بانک مرکزی در این گزارش آمار دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن خانوارهای فاقد مسکن را که فرزند سوم یا بیشتر آنها از سال 1399 به بعد متولد شده‌اند، منتشر کرده است.

به موجب جزء ۳، بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است به متقاضیانی که فرزند سوم یا بیشتر آنها از یکم فروردین 1399 به بعد متولد می‌شود، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود.

اولین گزارش بانک مرکزی در این رابطه نشان می‌دهد در تیر امسال 347 فقره وام به ارزش 67.4 میلیارد تومان به خانوارهای بدون مسکن پرداخت شده است.

در این گزارش نام پنج بانک صادرات، مسکن، تجارت، پست بانک و ملت به عنوان بانک‌های عاملی که این تسهیلات را پرداخته کرده‌اند درج شده است. این پنج بانک به عنوان بانک‌های عامل این تسهیلات تعیین شدند و متقاضیان می‌توانند با مراجعه مستقیم به شعب این بانک‌ها از تسهیلات یاد شده بهره‌مند شود.

photo_2023-08-19_15-13-52

صادرات از مسکن پیشی گرفت

در حالی که انتظار می‌رود بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در حوزه مسکن بیشترین فعالیت را داشته باشد و تسهیلات بیشتری را به متقاضیان پرداخت کند، اما در این گزارش نقش بانک صادرات نسبت به دیگر بانک‌ها پررنگ‌تر است.

بر اساس این گزارش، بانک صادرات بیشترین میزان تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن (ودیعه، خرید یا ساخت) را پرداخت کرده، به طوری این بانک در تیر 1402 بیش از نیمی تسهیلات پرداختی را پوشش داده است.

بانک صادرات در تیر امسال 38.3 میلیارد تومان تسهیلات را در قالب 193 فقره وام قرض‌الحسنه مسکن پرداخت کرده است. بعد از صادرات، بیشترین وام‌های پرداختی مربوط به بانک مسکن و معادل 20 میلیارد تومان بوده است و بعد از آن هم بانک‌های تجارت، پست بانک و ملت قرار دارند.