به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - در جلسه دوره‌ای ماهانه با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی با اشاره به تعیین شش بانک عامل سپه، ملی، تجارت، پست بانک، صادرات و پارسیان برای عرضه ارز اربعین گفته در بخشنامه اخیر این نهاد پولی و مالی به بانک‌های نامبرده تکلیف شده که شعب کشیک آنها تا ساعت 18:00 روزهای هفته نسبت به فروش حضوری ارز اربعین اقدام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه بانک‌ها و موسسات اعتباری در توزیع و عرضه ارز اربعین اظهار کرد: بانک‌ها با برنامه‌ریزی مدون ضمن عرضه ارز اربعین به نحوه مناسب، از ایجاد صف و ازدحام در شعب جلوگیری کنند و بسترهای بانکداری الکترونیک را در این زمینه به خدمت گیرند.

او تاکید کرده که خدمت‌رسانی صرافی‌های بانکی به مردم و تجار و لزوم نظارت بانک‌ها و موسسات اعتباری بر آنها در پیشبرد برنامه‌های در دسترس، موضوعی مهم است که حتما باید در دستور کار باشد.

فرزین با اشاره به نقشه راه بانک مرکزی برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، اظهار کرده که کنترل و مدیریت نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تنظیم‌گری و تقویت نظارت و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال، ارز و اعتبار، تنظیم مناسبات مالی دولت و نظام بانکی و بهبود انتظارات و سیاست ارتباطی محورهای این نقشه راه است.

بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی از 42.8 درصد در مهر سال 1400 با حدود 15 درصد کاهش، در پایان تیر سال 1402 به 27.5 درصد رسیده است.

او می‌گوید: برنامه‌ریزی ما در سال جاری رساندن این عدد به ۲۵ درصد است که البته نرخ رشد نقدینگی نیز در سه ماهه اول امسال 3.9 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی همچنین خبر داده که «به منظور تسهیل ارائه خدمت به زائران اربعین، متقاضیان می‌توانند روز جمعه (سوم شهریور) نیز برای خرید یا تحویل ارز مورد نیاز به شعب منتخب بانک‌های سپه، ملی، صادرات و پست بانک مراجعه کنند. همچنین باجه بانک پارسیان مستقر در سالن سلام فرودگاه امام خمینی (ره) در تمام طول ساعات شبانه‌روز آماده فروش ارز زیارتی به مسافران است.»