به گزارش اکوایران؛ بانک مرکزی اعلام کرده که با هدف تسریع فرآیند فروش ارز به هموطنان، شعب فعال فروش ارز برای سفر زیارتی اربعین حسینی به ۱۷۹۰ شعبه افزایش یافته است.

آنطور که پیش‌تر این بانک اعلام کرده بود، متقاضیان می‌توانند برای دریافت ارز اربعین به شعب منتخب شش بانک تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند. 

بر این اساس، فروش ارز (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ 200 هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS که معادل ریالی آن حدود 62 تا 65 میلیون ریال است.

آنطور که این بانک اعلام کرده، فروش ارز به زائرین بالای ۵ سال، از تاریخ 1402/05/28 تا تاریخ 1402/06/14 انجام می‌شود و فروش ارز به زائرین محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

شعب منتخب همه روزه تا ساعت ۱۵ و‌ شعب کشیک تا ساعت ۱۸ آماده فروش و تحویل ارز به هموطنان هستند. همچنین سامانه‌های برخط و باجه فرودگاهی در تمام طول شبانه روز فعال هستند.

برای مشاهده فهرست و ساعت کاری شعب منتخب و کشیک به پایگاه اینترنتی بانک‌های عامل مراجعه شود.

لازم به ذکر است تاکنون 600 هزار نفر از زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک های عامل تهیه کرده‌اند‌.

براساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، همچنین فروش مجازی ارز اربعین از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» هم توسط بانک های ملی و سپه انجام می‌شود.

سرپرستان خانوار با در دست داشتن  مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و کارت ملی  اعضای خانوار)  و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر زائر می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام کنند.

فروش ارز نیز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند و مجوز خرید ارز (کد پیگیری مربوط) را دریافت کرده‌اند.