به گزارش اکوایران، ارزش ششمین حراج اوراق قرضه دولتی به 2 همت رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که مشابه پنجمین حراج اوراق قرضه دولتی، در هفته اخیر نیز بورسی‌ها تنها خریداران اوراق انتشار یافته دولتی بوده‌اند. 

برخی از کارشناسان غیبت بانک‌ها در دو هفته متوالی را بی‌ارتباط به مسئله تسهیلات تکلیفی بر دوش بانک‌ها نمی‌دانند. 

حراج اوراق دولتی یکی از راه‌های تامین مالی هزینه‌های دولت هاست. این نوع اوراق که با ریسک پایینی همراه هستند، با سررسید مشخص و نرخ سود ثابت، می‌توانند هم نوعی سرمایه‌گذاری امن برای افراد دارای منابع باشند و هم امکان اجرای پروژه های دولتی را فراهم کنند.. 

اعلام نتایج ششمین حراج اوراق قرضه دولتی

در هفته دوم شهریور، ششمین حراج اوراق دولتی در سال 1402 آغاز شد. ارزش کل اوراق به فروش گذاشته شده در این حراج حدود 16.7 همت بود که مجموعا حدود 2 همت از آن فروش رفته است..

علاوه بر این موضوع، محاسبات نشان می‌دهد که عملا نرخ بهره موثر ششمین حراج اوراق دولتی 25.25 بوده که در مقایسه با نرخ بهره موثر پنجمین حراج اوراق دولتی، حدود 03 واحد درصد کاهش یافته است. اوراق بدهی دولتی

غیاب دو هفته‌ای اصلی‌ترین خریدار اوراق دولتی

عمده خریداران اوراق قرضه‌ای که دولت منتشر می‌کند، بورسی‌ها و بانکی ها هستند. آمارها نشان می‌دهد که تمامی اوراق به فروش رفته در ششمین حراج اوراق دولتی، توسط بورسی‌ها خریداری شده است.

بر اساس گزارش‌ها ارزش اورق به فروش رفته در پنجمین حراج اوراق دولتی نیز نزدیک به 1.5 همت بود و مشابه هفته اخیر، بانکی‌ها در حراج شرکت نکردند.. 

زمانیکه افراد حقوقی یا حقیقی با مازاد منابع روبه‌رو هستند، برای حفظ ارزش سرمایه خود یا کسب سود، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف می‌کنند. از آنجایی که مهمترین مشتریان اوراق قرضه دولتی بانک‌ها هستند، عدم حضور این نهادها در بازار اوراق قرضه دولتی به شکل دو هفته پیاپی می‌تواند ناشی از عدم وجود مازاد منابع در بانک‌ها باشد. برخی از کارشناسان غیاب دو هفته‌ای بانک‌ها در حراج دولتی را بی ارتباط به مسئله تسهیلات تکلیفی در ایران نمی‌دانند