به گزارش اکوایران، بدهی بین بانکی بانک‌ها از 100 همت نیز عبور کرده است.

بررسی صورت‌های مالی 19 بانک که در سایت کدال در دسترس است نشان می‌دهد بدهی‌های بین‌ بانکی برای برخی بانک‌ها تا پایان خرداد ماه امسال در سطح وخیمی قرار داشته است. بازار بین بانکی یکی از بازارهایی است که بانک‌ها در جهت تامین کسری نقدینگی مورد نیاز خود از آن استفاده می‌کنند.

بانک‌ها ممکن است به دلایل مختلف به یکدیگر بدهکار شوند، از جمله عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های قبلی، ریسک‌های بازار و ... . در چنین مواردی، بانک‌ها با هم توافق می‌کنند تا بدهی را به شکل تسهیلات با نرخ سود مشخص از یکدیگر دریافت کنند؛ همچنین، بانک مربوطه ممکن است از بانک مرکزی یا بانک‌های دیگر تسهیلات مالی دریافت کند تا بتواند بدهی خود را به دیگر بانک‌ها پرداخت کند.

بخشی از تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار دیگر بانک‌ها قرار می‌دهند تحت عنوان «مطالبات از بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری» در بخش دارایی ترازنامه بانک‌ها به ثبت می‌رسد، از سوی دیگر تسهیلاتی که بانک از دیگر بانک‌ها درخواست و دریافت می‌کند نیز تحت عنوان «بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری» در بخش بدهی ترازنامه به ثبت می‌رسد، از تفاضل این دو متغیر، خالص مطالبات بین بانکی هر بانک به دست می‌آید که مقدار منفی آن نشان از بدهکار بودن بانک دارد.

ابربدهکاران بین بانکی در سال 1402

بررسی آخرین صورت مالی 19 بانک که منتهی به خرداد ماه امسال است نشان می‌دهد که خالص مطالبات بین بانکی برای 14 بانک منفی بوده و این میزان برای برخی بانک‌ها به کانال 100 همتی نیز رسیده است.

بیشترین بدهی بین بانکی در این تاریخ به بانک آینده تعلق دارد. خالص بدهی بین‌بانکی این بانک در پایان خرداد ماه امسال به بیش از 114 همت رسیده که نسبت به پایان اسفند سال گذشته معادل 28 درصد نیز افزایش پیدا کرده است. پس از بانک‌ آینده، بزرگترین بدهکار بین بانکی بانک‌های پاسارگاد و صادرات هستند.

بررسی صورت مالی بانک پاسارگاد تا پایان خرداد امسال نشان می‌دهد، خالص بدهی این بانک نیز تقریبا به سطح 100 همت رسیده است. این بانک توانسته خالص بدهی خود را طی سه ماهه نخست امسال حدود 6 درصد کاهش دهد.

خالص بدهی بانک صادرات نیز در پایان سال گذشته حدود 70 همت بوده که در بهار امسال حدود 5 درصد افزایش یافته و درپایان خرداد امسال به 73.5 همت رسیده است. در میان بانک‌های مورد بررسی، تنها 5 بانک خالص مطالبات مثبتی را به ثبت رسانده‌اند که بانک ملت در صدر آن قرار دارد. این بانک‌ها بیش از آنچه که از شبکه بانکی وام دریافت کنند، به دیگر بانک‌ها تسهیلات اعطا کرده‌اند.

خالص مطالبات بین بانکی بانک ملت در پایان خرداد امسال به مثبت 51 همت رسیده که نشان از مازاد نقدینگی این بانک در بازار بین بانکی دارد.

020722