به گزارش اکوایران، مانده سپرده‌های بانکی در پایان شهریور ماه امسال به 8 هزار و 198 همت رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته معادل 29.1 درصد رشد داشته است. طی دوره یکساله (از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال) معادل هزار و 849 همت به مانده سپرده‌های بانکی کشور اضافه شده است.

رشد 29.1 درصدی مانده سپرده‌های بانکی کشور در حالی رخ داده که در 17 استان‌ این میزان رشد در سطح بالاتری از میانگین کشوری قرار دارد.

سیستان و بلوچستان رکوردار رشد سپرده‌های بانکی

بررسی جزئیات وضعیت سپرده‌گذاری در استان‌ها نشان از یک تغییر قابل تامل دارد. حجم رشد سپرده‌های بانکی به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد، استان سیستان و بلوچستان رکورددار بیشترین رشد سپرده‌گذاری طی یکسال گذشته بوده است.

بررسی‌ها آماری نشان می‌دهد میزان سپرده‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان از شهریور سال گذشته تا شهریور ماه امسال معادل 42.1 درصد افزایش یافته و از 47.9 همت به 68.1 همت رسیده است.

به نظر می‌رسد عوامل مهمی در رشد عجیب 42.1 درصدی سپرده‌گذاری در این استان محروم نقش داشته که از جمله آنها می‌توان به پرداخت یارانه معیشتی در سال گذشته اشاره کرد.

استان‌های مرکزی و آذربایجان غربی در رتبه دوم و سوم بیشترین رشد سپرده‌های بانکی طی دوره مورد اشاره قرار دارند.

مانده سپرده‌های استان مرکزی از 68 همت در شهریور ماه سال گذشته با رشد 37.2 درصدی به  93.4 همت در شهریور ماه امسال رسید.

در همین راستا میزان سپرده‌های بانکی استان آذربایجان غربی در پایان شهریور ماه امسال به بیش از 115 همت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 35.7 درصد افزایش داشته است.

photo_2023-10-18_18-42-20

بوشهر از سپرده عقب افتاد

در میان استان‌های کشور کمترین رشد سپرده‌گذاری در بانک‌ها طی دوره یکساله اخیر (از شهریور سال 1401 تا شهریور سال 1402) در استان‌های بوشهر، اصفهان و خوزستان رخ داده است.

طی دوره مورد اشاره کمترین رشد سپرده‌‌های بانکی مربوط به استان بوشهر بوده که معادل 20.6 درصد بوده است. استان‌های اصفهان و خوزستان نیز هرکدام به ترتیب با ثبت رشد 20.8 و 21.7 درصد در رتبه‌های بعدی کمترین رشد سپرده‌گذاری در بانک قرار دارند.