به گزارش اکوایران، پس از افزایش قابل توجه پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در تابستان امسال، شبکه بانکی کشور در اولین ماه از پاییز، سرعت پرداخت این تسهیلات را کاهش داده‌ است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده که طی هفت ماهه نخست امسال، شبکه بانکی کشور به 478 هزار و 358  نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 97 همت پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 27 درصد رشد داشته است.

همچنین طی دوره مورد اشاره 423 هزار و 600 فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزند به مبلغ 26 همت به متقاضیان پرداخت شده که این میزان، رشد 43 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

بر اساس این گزارش از زمان ابلاغ دستور به بانک‌ها برای افزایش پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری (20 خرداد) به منظور برچیده شدن صف متقاضیان تا پایان شهریور، بانک‌های کشور میزان تسهیلات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند و از صف متقاضیان در انتظار، حجم قابل توجهی کاسته شد؛ اما آمارهای جدید نشان می‌دهد با پایان شهریور سرعت رشد پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از سوی بانک‌ها کاهش یافته است.

photo_2023-10-23_17-26-52

تنفس بانک‌ها پس از 3 ماه 

بررسی آمارها نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات ازدواج در تابستان امسال به طور میانگین هر ماه حدود 42 درصد افزایش یافته، این درحالی است که در مهر امسال میزان پرداخت تسهیلات تنها 16 درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر در تابستان امسال، میزان پرداخت وام فرزندآوری نیز به طور میانگین هرماه 37 درصد رشد داشته اما این رقم در مهر امسال به 17 درصد رسیده است.

به نظر می‌رسد تا پایان شهریور امسال، بانک‌های کشور سرعت افزایش پرداخت این نوع وام‌ها را کاهش داده‌اند.

photo_2023-10-23_13-17-16