به گزارش اکوایران، آمارهای مربوط به پایه پولی اعلام شده است. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد علی‌رغم روند کاهشی رشد نقدینگی، هنوز رشد پایه پولی به عنوان یکی از کل‌های تعیین کننده نقدینگی از روند مشخصی برخوردار نشده است.

 بانک مرکزی در این باره عنوان کرده که حتی در شرایط افزایش چاپ پول، با کنترل ضریب فزاینده بانک‌ها از طریق کنترل مقداری ترازنامه و افزایش نرخ ذخیره قانونی، می‌توان تورم را در اقتصاد کنترل کرد. اما برخی از اقتصاددانان نظرات متفاوتی با این رویه ارائه کرده‌اند. 

020809

چاپ پول در شهریور 1402

 بر اساس تعاریف رایج، به حجم منابع بانک مرکزی پایه پولی یا پول پرقدرت گفته می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد  پایه پولی از شهریور 1401 با حجم 690 همت به حدود 980 همت در شهریور سال جاری رسیده است. بنابراین این رقم در مقایسه با ماه مشابه در سال 1401 حدود 42 درصد رشد داشته است. این افزایش به لحاظ ارزشی معادل با 290 هزار و 100 میلیارد تومان بوده است.

 طبق گزارش بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه پایه پولی در شهریور 1402 نسبت به رشد نقطه‌به‌نقطه آن در فروردین سال جاری با نرخ 45 درصد، در نقطه پایین‌تری قرار گرفته است.  با این حال همچنان یکی از سطوح بالای رشد این شاخص به شمار می رود.

 در بررسی ماهانه میزان رشد پایه پولی نیز مشاهده می‌شود سرعت چاپ پول طی دو ماه متوالی منتهی به شهریور 1402 بیش از 3 درصد رقم خورده که تقریبا رقم قابل توجهی در مقایسه با ماه‌های گذشته خود تلقی می‌شود. حجم افزوده شده بر پایه پولی در این ماه معادل با 28 هزار و 700 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

020809

بررسی رشد پایه پولی در شش ماهه ابتدایی هر سال

همچنین در بررسی شش ماهه ابتدایی رشد پایه پولی در هر سال مشاهده می‌شود که سرعت رشد پایه پولی در سال‌های 1400، 1401 و 1402 به شکل قابل توجهی بالاتر از سال‌های گذشته است. بررسیها از ابتدای سال 1390 تا کنون نشان می دهد بیشترین رشد های شش ماهه در ابتدای سال های 1401 و 1402 بوده است.

طبق محاسبات رشد پایه پولی در سه سال مذکور حدود 13 تا 14.5 درصد بوده درحالیکه این نسبت از سال 1395 به بعد، بالاتر از حدود 11 درصد ثبت نشده است. 

020809

تزریق چند برابری پول پر قدرت در اقتصاد

حجم پایه پولی از طریق بانک‌ها وارد اقتصاد می‌شود. به دلیل قابلیت خلق شبه‌پول توسط بانک‌ها، عموما پایه پولی با فشار بیشتری وارد بخش حقیقی اقتصاد می‌شود. کل پول خلق شده توسط بانک‌ها و بانک مرکزی در نهایت در قالب نقدینگی بروز می‌یابند. بنابراین نقدینگی در اقتصاد متاثر از میزان چاپ پول و شدت ضریب فزاینده موجود در اقتصاد است. ضریب فزاینده نقدینگی توضیح می‌دهد به ازای هر یک واحد پول خلق شده توسط بانک مرکزی یا همان چاپ پول، به‌طور متوسط چند واحد پول و شبه پول در اقتصاد خلق می‌شود. در حال حاضر ضریب فزاینده اقتصادی از 8.1 به 7.2 درصد در شهریور 1402 رسیده است.

رویه فعلی بانک مرکزی بر اساس "تا وقتی نقدینگی کنترل شود نگرانی وجود ندارد"

برخلاف افزایش سطح رشد پایه پولی در سال جاری نسبت به سال گذشته، مشاهده می‌شود روند رشد  نقدینگی در اقتصاد کاهشی شده به گونه‌ای که از رشد 33 درصدی در فروردین سال جاری به کمتر از 27 درصد در انتهای تابستان رسیده است. 

عموما در صورت ثبات ضریب فزاینده، رشد پایه پولی به افزایش حجم نقدینگی منجر می‌شود؛ اما شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر رشد پایه پولی هنوز تاثیر مستقیمی بر حجم نقدینگی نداشته است. بانک مرکزی در این باره توضیح می‌دهد برای کنترل حجم نقدینگی در اقتصاد، رویکرد کاهش ضریب فزاینده در پیش گرفته شده است. این سازمان پولی اعلام کرده جهت کاهش ضریب فزاینده در اقتصاد، اقدام به کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها کرده و همچنین نسبت ذخیره قانونی بانک‌ها را افزایش داده است. داده‌ها نیز موید این موضوع هستند، برای مثال نرخ ذخیره قانونی از شهریور سال گذشته با نرخ 10.6 درصد، به 11.43 درصد در پایان تابستان سال جاری رسیده است.

 رویکرد فعلی بانک مرکزی بر اساس این باور در پیش گرفته شده که مهم‌ترین متغیر تورم‌ساز در جامعه نقدینگی است و تا زمانی که این کل پولی تحت کنترل باشد، تورم نیز مهار خواهد شد.

020809

نظرات جبهه مخالف با رویکرد فعلی بانک مرکزی

در مقابل برخی از اقتصاددانان عقیده دارند که تمامی کل‌های پولی از جمله نقدینگی و پایه پولی، در بلندمدت روند رشد مشابهی در پیش می‌گیرند. بنابراین شاید بتوان در کوتاه مدت اثر رشد پایه پولی و بروز آن در نقدینگی را کنترل کرد، اما این کنترل نمی‌تواند در بلندمدت دوام داشته باشد و روزی مجبور هستیم هزینه رشد آنچه هسته تورم ساز خوانده می‌شود را پس بدهیم. 

همچنین برخی از کارشناسان اقتصادی عنوان کرده‌اند که کنترل نقدینگی در ازای افزایش پایه پولی و کاهش ضریب فزاینده می‌تواند تخصیص منابع در اقتصاد را با مشکل مواجه کند. بدینگونه که دولت می‌تواند بدون اینکه در کوتاه مدت موجب شدت گرفتن تورم شود، کسری بودجه خود را تامین مالی کند و در عوض در نتیجه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها، برخی از بنگاه‌های بخش خصوصی در اقتصاد موفق به تامین مالی نخواهند شد. 

020809