به گزارش اکوایران، درآمدزایی دولت در بازار اولیه به مرحله چهاردهم خود در سال جاری رسید. در این بازار دولت اوراق بدهی خود را به مشتریان عرضه کرده و خریداران نیز متناسب با نرخ سود و دامنه سررسید آن اقدام به خرید از دولت می کنند. در این بازار عمدتا دو دسته مشتری اصلی وجود دارد. بانک ها و نهاد های تامین سرمایه.

در همین رابطه داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص چهاردهمین حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری نشان از سهم صددرصدی بورس در خرید اوراق بدهی دولتی داشته است.

نقش مهم تاریخ سررسید در فروش اوراق بدهی

در هفته منتهی به 10 ابان ماه امسال چهاردهمین حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شد. در این بازار دولت از مسیر فروش اوراق بدهی دولتی به کسب درآمد می‌پردازد. به طور عمده فروش نفت، اخذ مالیات و برداشت از تنخواه بانک مرکزی سه مسیر درآمدزایی دولت در هر سال به حساب می‌آیند. فروش اوراق بدهی دولتی راه دیگری است که به اعتقاد برخی مسیری غیرتورمی برای جبران کسری بودجه دولت است. چرا که طی آن پایه پولی رشدی نداشته و چاپ پولی صورت نمی‌گیرد. 

این در حالی است که البته برخی دیگر معتقدند این عمل می‌تواند با انتقال بدهی دولت‌ها به سال‌های بعد و رشد بدهی های دولتی موجب تعویق تورم به سال های بعد شود.

با این حال آمارها در سال جاری نشان از تاکید بیشتر دولت به درآمدزایی از مسیر فروش اوراق بدهی دولتی داشته است. درهمین رابطه در هفته منتهی به 10 آبان ماه دولت سه دسته اوراق بدهی دولتی در بازار عرضه کرده که دو دسته آن به فروش رسید. حجم اوراق فروخته شده در این مرحله برابر با هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

تفکیک اوراق عرضه شده در این بازار نشان میدهد در هفته اخیر اراد 140 با نرخ سود 26.1 درصد که بالاترین نرخ سود در مقایسه دو دسته دیگر بوده، هیچ فروشی را ثبت نکرده است. در مقابل اما اراد 142 با نرخ سود 25 درصد فروشی 744 میلیارد تومانی داشته و در ادامه هزار و 56 میلیارد تومان اراد 143 نیز با نرخ سود 25.7 درصد در این هفته فروخته شده است. یکی از مهم ترین دلایلی که اراد 140 با وجود نرخ سود بالا فروشی را ثبت نکرده می‌تواند تاریخ سررسید دراز مدت آن باشد. طبق داده های بانک مرکزی تاریخ سررسید این اوراق مرداد 1405 بوده که بیشترین تاریخ سررسید را در مقایسه با سایر اوراق داشته است.

در ادامه بررسی های آماری هفته چهاردهم حراج اوراق بدهی نشان می دهد بانک‌ها برای هشتمین هفته در سال جاری خریدی از دولت نداشته اند.

020810

سهم صفر بانک ها در حراج چهاردهم

بررسی فروش اوراق بدهی دولتی به تفکیک خریداران اوراق نشان میدهد در این هفته بانک ها هیچ خریدی از دولت نداشته و تمام معاملات در بازار سرمایه رقم خورده است. طبق داده های ثبت شده از این بازار، این هشتمین مرحله ایست که بانک ها هیچ مشارکتی در خرید اوراق را ثبت نکرده اند.

در مجموع در آمار ثبت شده از معاملات دولت در بازار اولیه مشاهده می شود بانک ها 15 هزار و 833 میلیارد تومان اوراق بدهی از ابتدای سال تاکنون از دولت خریداری کرده و سهم بورسی ها برابر با 48 هزار و 367 میلیارد تومان بوده است. درنهایت کل اوراق فروخته شده در حراج اوراق بدهی سال 1402 تا هفته نخست آبان ماه برابر با 64 هزار و 200 میلیارد تومان بوده که این رقم با احتساب اوراق اسنادخزانه اسلامی معادل با 94 هزار و 200 میلیارد تومان ارزیابی می شود.