به گزارش اکوایران، آمار مربوط به چک‌های مبادله‌ای به تفکیک استان‌ها منتشر شده است. به‌طور کلی داده‌ها نشان می‌دهد در آخرین ماه تابستانی 1402 مجموعا بیش از 472 همت مبادله با چک انجام شده است. در این میان استان تهران استانی است که با اختلاف زیادی حجم مبادلات چکی بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد، به گونه‌ای که بیش از 48 درصد کل مبالغ معامله شده با چک، در استان تهران بوده است. 

بررسی میزان مبادلات انجام شده با چک و سهم چک‌های برگشت خورده از کل چک‌های کشیده شده می‌تواند انعکاسی از شدت تطبیق انتظارات افراد با واقعیات اقتصادی باشد. به عبارت دیگر افراد هنگام استفاده از چک تصور می‌کنند که درآمد آتی آن‌ها کفایت مبلغ چک کشیده شده را خواهد داد اما زمانیکه درآمد واقعی آن‌ها در آینده با درآمد انتظاری افراد اختلاف داشته باشد، احتمال برگشت خوردن چک بالا می‌رود. البته در تحلیل میزان چک‌های برگشتی انگیزه‌های کلاهبرداری و کشیدن چک بی‌محل نیز باید لحاظ شود. 

1402081806

وضعیت چک های برگشتی در سه استان 

آمارهای منتشره نشان می‌دهند در شهریور 1402 استان کردستان بیشترین نسبت چک‌های برگشتی را داشته است. به همین ترتیب تخمین زده می‌شود که 20.4 درصد از چک‌های کشیده شده در این استان برگشت خورده‌اند. 

کهگیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی در جایگاه بعدی بیشترین سهم چک‌های برگشتی را ثبت کرده‌اند و سهم چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله شده به ترتیب حدود 19.6 و 19.1 درصد تخمین زده شده است. 

استان البرز، در صدر چک‌های وصول شده

در مقابل استان البرز با کمترین سهم چک‌های برگشتی با نرخ 10.4 درصد رقم خورده است. همچنین در جایگاه‌های بعدی کمترین نسبت چک‌های برگشت خورده از کل چک‌های مبادله‌ای در استان‌های گیلان و تهران با نرخ 10.7 و 11.8 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در کشور حدود 12.9 درصد محاسبه شده و این درحالیست که نرخ چک‌های برگشتی در 21 استان، بیش از میانگین کل کشور بوده است.