به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی آمار مربوط به تراکنش‌های سامانه شاپرک تا مهر ماه 1402 را منتشر کرد. در این آمار به مبلغ و تعداد تراکنش‌ها به تفکیک استان‌ها پرداخته شده است. سامانه شاپرک شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی است که به عنوان واسط میان بانک مرکزی، شبکه‌های بانکی و شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت عمل می‌کند. مطابق این گزارش در مهر ماه سال جاری تعداد 4 میلیارد و 133 میلیون تراکنش مالی در سطح کشور در این سامانه انجام شده که مبلغ کل آن‌ها برابر با یک هزار و 22 هزار میلیارد تومان بوده است. 

مقایسه مجموع مبالغ تراکنش در هفت ماه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 نشان می‌دهد که مبالغ تراکنش الکترونیکی کل کشور در این مدت رشد قابل توجهی داشته است.

020821

رشد چشم‌‎گیر مبالغ تراکنش شاپرک در یک سال گذشته

سامانه شاپرک زیر نظر بانک مرکزی برای نظارت بر نظام پرداخت کشور و تراکنش‌های مالی فعالیت می‌کند. بخش زیادی از پرداخت‌های الکترونیکی کشور از طریق این سامانه انجام می‌شود، بنابراین بررسی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های انجام شده در آن می‌تواند نگاهی کلی از سطح تراکنش‌های مالی ایجاد کند.

طبق آمارهای بانک مرکزی در هفت ماه نخست سال 1402 تعداد 28 میلیارد و 785 میلیون تراکنش شاپرک در کشور انجام شده که مبلغ کل آن‌ها بالغ بر 6 هزار و 705 هزار میلیارد تومان بوده است. این مقدار در سال 1401 برابر با  4 هزار و 724 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بنابراین مبالغ تراکنش‌ها در کشور در این یک سال با 42 درصد رشد همراه بوده است.  

همچنین به طور کلی رشد ثبت شده در همه‌ استان‌ها برای مجموع هفت ماه نخست امسال نسبت به سال قبل بالاتر از 25 درصد بوده است. 

 بیشترین رشد مجموع مبالغ تراکنش در این مدت مربوط به استان تهران بوده است. در این استان مجموع مبالغ تراکنش در هفت ماه نخست سال 1401 برابر با یک هزار و 562 هزار میلیارد تومان بوده که در طول این یک سال 51.4 درصد رشد کرده و به مبلغ 2 هزار و 366 هزار میلیارد تومان تا پایان مهر سال 1402 رسیده است. سهم مجموع مبالغ تراکنش در استان تهران از کل کشور برابر 35 درصد است که سهم قابل توجه این استان از تراکنش‌های الکترونیکی کل کشور را نشان می‌دهد.

 پس از تهران استان‌ کرمان با 49.6 درصد و استان سیستان و بلوچستان با 47.7 درصد بیشترین رشد مجموع مبالغ تراکنش‌شده را نسبت به سال قبل داشته‌اند. رشد مبالغ تراکنش در این استان‌ها می‌تواند حاکی از گسترش زیرساخت‌های معاملات الکترونیکی در آن‌ها باشد.

 از سوی دیگر استان بوشهر با 27.6 درصد کمترین میزان رشد مجموع مبالغ را نسبت به سال قبل داشته است. کرمانشاه و ایلام دو استان دیگری هستند که کمترین رشد مبالغ را نسبت به سال قبل داشته‌اند.

مطابق ارقام آمار بانک مرکزی، تا مهرماه سال جاری بیشترین ارزش هر تراکنش که در این متن ارزش واحد تراکنش نامیده می‌شود، مربوط به استان تهران بوده است. 

تهرانی‌ها با قیمت‌های بالاتری در شاپرک معامله کرده‌اند

ارزش واحد تراکنش متوسط مبلغی است که در هر تراکنش جابجا شده است. با بررسی آمار بانک مرکزی مشخص می‌شود که به طور متوسط  هر تراکنش شاپرک در کل کشور مبلغ 232 هزار و 950 تومان بوده است.

در میان استان‌های کشور استان تهران بیشترین ارزش واحد تراکنش را داشته است. در این استان در هفت ماه نخست سال 1402 حدودا تعداد 7 میلیارد و 75 میلیون تراکنش مالی صورت گرفته که به طور متوسط ارزش هر کدام برابر با 334 هزار و 380 تومان بوده است. پس از تهران استان‌های مازندران و اصفهان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بیشتر بودن ارزش واحد تراکنش در یک استان می‌تواند نشان‌دهنده موضوعات مختلفی باشد. از جمله این که مبادلات اقتصادی در آن استان پررونق‌تر است، یا معاملات با قیمت‌های بالاتری در آن استان انجام می‌شود.

 کمترین ارزش واحد تراکنش در این مدت نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. در این استان به تعداد 235 میلیون و 725 هزار و 232 تراکنش انجام شده و به طور متوسط در هر تراکنش 139 هزار و 299 تومان انتقال یافته است. خراسان شمالی و ایلام دو استان دیگری بوده‌اند که کمترین ارزش واحد تراکنش را داشته‌اند.

020821