مهران محرمیان در نشست خبری دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، توضیح داد که نیمه اول آذرماه با حضور رییس کل بانک مرکزی از طرح پرداخت تسهیلات بدون کارمزد از طریق اعتبارسنجی رونمایی خواهد شد.

او معتقد است که اعتبارسنجی باعث می‌شود روند پرداخت تسهیلات خرد روان‌تر شود و نگرانی بانک‌ها از نکول هم از بین برود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: «به بانک‌ها تاکید کرده‌ایم تسهیلات خرد را به سمت الکترونیکی شدن ببرند و اعتبارسنجی را در راس امور قرار دهند. در روش جدید اعتبارسنجی پوشش اعتبارسنجی از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد می‌رسد، همچنین در روش جدید اعتبارسنجی دقت این روش از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد ارتقا می یابد. در روش جدید حتی جرایم راهنمایی و رانندگی، بدهی بانکی و سه جلد محکومیت بانکی بررسی می‌شود.»

محرمیان یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی در بانکداری هوشمند را چک الکترونیک عنوان کرد و گفت: «چک به سمتی حرکت کرده بود که به سندی عادی تبدیل شده بود، با اجرای قانون، چک به سند مطمئن تبدیل شده و اعتبار پیدا کرد. اکنون، زندانیان چک از ۱۰ نفر در یک روز به یک نفر در سه روز رسیده است. طبق قانون جدید چک افراد می‌توانند به کمک سامانه‌های پیامکی از وضعیت اعتبار صادرکننده چک باخبر شوند.»

او با یادآوری اینکه ۱۱ بانک خدمات چک الکترونیک ارایه می‌کنند، توضیح داد: «به دنبال تعیین اعتبار برای صادرکنندگان چک هستیم تا افراد طبق اعتباری که دارند، بتوانند چک صادر کنند.»

 

محرمیان در ادامه این نشست به راه‌اندازی سامانه سیاق با همکاری قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: «با همکاری قوه قضائیه اگر کسی در دادگاهی به پرداخت مالی محکوم شود بلافاصله قوه قضائیه می‌تواند حساب‌های فرد را مسدود کند، در حالی که قبلاً به طور میانگین ۲۰۰ روز زمان لازم بود تا حساب‌های افرادی که محکومیت مالی دارند، مسدود شود.»

در ادامه این نشست، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، با اشاره به اینکه مدل جدید اعتبارسنجی در دهه اول آذر ماه توسط رئیس بانک مرکزی راه‌اندازی می‌شود، خبر داد که طبق آن تسهیلات قرض‌الحسنه تا ۳۰۰ میلیون تومان بدون کارمزد به متقاضیان پرداخت می‌شود.