به گزارش اکوایران،  در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، معاون فناور ی های نوین بانک مرکزی  پیاده‌سازی مدل جدید اعتبارسنجی را از  برنامه‌های  شبکه بانکی خواند و گفت: اعتبار سنجی حلقه مفقوده تسهیلات خرد است و مدل اعتبار سنجی جدید با اولویت بالا در بانک مرکزی در حال پیگیری است .

او با اشاره به اینکه براساس مدل جدید اعتبارسنجی اعتبار محکومان مالی به شدت در شبکه بانکی کاهش خواهد یافت گفت: در مدل اعتبارسنجی جدید پوشش اعتبارسنجی از 30 درصد به صددرصد افزایش می‌یابد و دقت اعتبارسنجی نیز  از 60 درصد به 88 درصد افزایش می‌یابد که مطابق با استانداردهای جهانی است.

محرمیان افزود: با توجه به تاکید بانک مرکزی در تسهیل تامین مالی خرد برای شهروندان گفت: این مدل اعتبارسنجی کمک شایانی در پیاده سازی این برنامه بانک مرکزی می کند. همچنین تلاش می شود دریافت تسهیلات خرد به صورت تمام الکترونیک و بدون حضور فیزیکی در شعبه برای متقاضیان فراهم شود. 

به تعبیر دیگر طبق برنامه بانک مرکزی، در آینده نزدیک بانک‌ها براساس اعتبار سنجی حساب‌های متقاضیان وام به آنها  تسهیلات می‌دهد.  

به نقل از بانک مرکزی،   محرمیان عملیاتی کردن پروژه چک الکترونیک را از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی خواند و گفت: با اجرایی شدن قانون جدید چک اعتبار به این سند بازگردانده شده است. تعداد چک‌های برگشتی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و تعداد زندانیان مرتبط با چک از روزی 10 نفر به هر سه روز یک نفر کاهش یافته است. 

او افزود: چک الکترونیک نیز یکی  از فازهای اجرایی قانون جدید چک است که در حال حاضر 11 بانک ارائه خدمات چک الکترونیک به مشتریان را انجام می‌دهند و میزان تراکنش‌های چک الکترونیک از مرز هزار میلیارد تومان گذشته است. و بانک مرکزی طبق قانون مکلف است  تا سال سوم برنامه هفتم چک‌های کاغذی حذف کند  و چک‌های الکترونیک جایگزین آن کند. 

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی سامانه چک‌های در راه که امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک برای ذینفع را فراهم می‌کند را از دیگر خدمات این حوزه خواند و افزود : سامانه اعتبار در چک نیز که به هر شخص حد اعتباری ارائه مبلغ چک تا سقف مشخصی را می‌دهد، نیز از برنامه‌های در دست اقدام بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک است.

محرمیان در خصوص سامانه سیاق نیز گفت: با راه اندازی این سامانه امکان مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک برگشتی فراهم شده است. همچنین با همکاری قوه قضاییه از طریق این سامانه می‌توان نسبت به مسدودسازی حساب‌های فرد مقروض پس از حکم قضایی به صورت آنی اقدام کرد. 

او  اصلاح نظام کارمزد را از دیگر برنامه های اجرا شده در حوزه بانکداری الکترونیک خواند و گفت: در صورت عدم اجرای این برنامه با مشکل عمده در سرمایه گذاری حوزه نظام‌های پرداخت مواجه می‌شدیم و پایداری شبکه با مخاطره مواجه می‌شد که خوشبختانه با همکاری اصناف و گروه‌های ذینفع این اصلاح به درستی انجام شد. 

شخصی سازی خدمات بانکی 

پیمان قربانی رییس پژوهشکده پولی و بانکی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: حرکت به سمت بانکداری هوشمند در راستای شخصی سازی خدمات بانکی برای مشتریان از اهداف اصلی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است. 

او افزود: یکی از مسائلی که در نظام بانکی داشتیم این بود که عمده محصولات یکسان در نظر گرفته شده بود و تفکیکی بین مشتریان قائل نمی شد و در بانکداری الکترونیک به دنبال شخصی سازی پیش خواهیم رفت که اثر خود را بر تامین مالی خواهد گذاشت.