به گزارش اکوایران، واردات یکی از مجاری مهم برای تهیه کالاهای مورد نیاز کشور است. واردکنندگان کشور برای واردات کالا به داخل مرزها نیاز به ارز دارند. به همین جهت ارزی که صادرکنندگان کالاها بدست می‌آورند مورد اهمیت واقع می‌شود. به عبارتی صادرکنندگان که کالاهای خود را به خارج از مرزها ارسال می‌کنند ارز تحویل گرفته شده را در بازارهای داخل عرضه کرده و از این طریق ارز مورد نیاز واردکنندگان تامین می‌شود.

در ایران از سه مسیر کلی ارز وارد کشور می‌شود. این سه مسیر شامل ارز حاصل از صادرات نفتی، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و ارز وارد شده توسط اشخاص است. ارز تامین شده توسط دو مسیر اول برای واردات به واردکنندگان داده‌ می‌شود. 

بر اساس تقسیم‌بندی‌های بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات نفتی با نرخ ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان که همان نرخ ارز ترجیحی است به واردکنندگان کالاهای اساسی داده می‌شود. حال سوال مطرح می‌شود که چه کالاهایی که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند؟

به طور کلی اصلی‌ترین کالاهای اساسی شامل ۶ قلم است که عبارتند از: دارو، کنجاله، گندم، ذرت، سویا و جو. کالاهای دیگری نیز از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند که ارزش دلاری واردات آن‌ها به اندازه این ۶ قلم اساسی نیست.

بخش دیگری از ارز مورد نیاز تجار کشور توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی تامین می‌شود. این صادرکنندگان پس از صادرات کالاهای خود، اقدام به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما می‌کنند. واردکنندگان نیز در این سامانه اقدام به خرید ارز مورد نیاز خود برای واردات می‌کنند. کالاهایی که توسط این واردکنندگان به کشور وارد می‌شود جزو کالاهای اساسی نیست و نرخ ارز بالاتری نسبت به ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود.

همانطور که گفته شد دسته سوم عرضه ارز نیز در کشور وجود دارد که توسط اشخاص عرضه می‌شود. با توجه به بررسی‌ها می‌توان گفت یکی از اهداف این ارز، سرمایه‌گذاری در درون کشور است.  

۴۲ میلیارد دلار از ارز مورد نیاز کشور تامین شد

آخرین آمار منتشر شده توسط معاون ارزی بانک مرکزی نشان می‌دهد تا ۲۰ آبان سال جاری میزان تخصیص ارز برای واردات حدود ۵۲ میلیارد دلار بوده که ۴۲ میلیارد دلار آن تامین شده است. به عبارتی چیزی در حدود ۸۰ درصد ارزی که برای واردکنندگان تخصیص داده بودند در هشت ماهه ابتدایی امسال توانستند تامین کنند.

همچنین وی اشاره کرده است : «در حوزه ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی، حدودآً ۱۲ میلیارد دلار، در نیما ۲۰ میلیارد دلار و در حوزه ارز اشخاص حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز تأمین شده است.»

با توجه به صحبت‌های معاون ارزی بانک مرکزی می‌توان گفت در هشت ماهه ابتدایی امسال دولت چیزی در حدود ۱۲ میلیارد دلار نفت، گاز و میعانات گازی به فروش رسانده است. همچنین میزان صادرات غیرنفتی نیز در این مدت چیزی در حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده است که صرف واردات کالاها در کشور شده است.

با این تفاسیر میزان کل ارز تامین شده توسط صادرکنندگان تا ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ چیزی در حدود ۳۲ میلیارد دلار بوده است.