به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - امروز(دوشنبه - 29 آبان) در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درباره اقدامات انجام شده در حوزه بانکی توسط بانک مرکزی با اشاره به اینکه تفکیک حساب‌های تجاری و حقیقی به ما کمک می‌کند نظارت بهتری در زمینه پولشویی داشته باشیم گفت: از سوی دیگر عملا چک با حرکت به سمت الکترونیکی شدن به ابزار قابل اعتمادی در سیستم بانکی تبدیل شده است.

فرزین ادامه داد: در زمینه آسیب شناسی بانکی باید گفت که در نظام بانکی مشکلات بسیاری علیرغم اقدامات صورت گرفته وجود دارد. از منظر بانک مرکزی، یکی از مهمترین مشکلات در حوزه نظارت بر بانک‌هاست که یکی از ابزارهای حل این مسئله بانکداری هوشمند است. معتقدم اگر گردش پول در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات اقتصادی را می‌توان کنترل کرد، البته باید پول و ارز را رصد کنیم.

وی افزود: حکمرانی ریال که مطرح می‌شود به معنی این است که پول ملی ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد. به عنوان مثال در مراودات صورت گرفته با کشورهای مختلف پول و ارز جابه‌جا می‌شود و نظارت درست و دقیقی صورت نمی‌گیرد که پژوهشکده پولی و بانکی و بانک‌ها می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند.

فرزین با اشاره به ضرورت توسعه و گسترش آمارها و اطلاعات لازم در حوزه اقتصادی گفت: گرچه همه وظیفه تولید آمار در حیطه وظایف بانک مرکزی نیست، اما بانک مرکزی به عنوان دستگاه پاسخگو اصلی، باید در این زمینه ضعف‌های خود را برطرف کند که بتواند به مردم و فعالان اقتصادی کمک کند. موضوع دیگر پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد است که البته منبع اصلی آن خارج از کشور است؛ اما ما هم باید پایداری کافی را داشته باشیم تا جلوی عواقب تکانه‌های وارد شده را بگیریم. بنابراین باید بتوانیم به خوبی پیش‌بینی کنیم و آثار منفی آن بر اقتصاد کشور را با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست به حداقل برسانیم. نمونه مثال آن شوک‌های اقتصادی در دهه‌های اخیر است.

در حوزه ارزی در وضعیت بسیار خوبی هستیم و هیچ مشکلی نداریم

فرزین اعلام کرد: مسئله دیگر انتظارات است. به عنوان مثال در زمینه ارز نیز تیم عملیات روانی دارند و علیه ما عملیات روانی می‌کنند، چراکه می‌دانند با این کار بازار ارز را با نوسان مواجه می‌کنند و به محض اینکه بازار ارز ثبات پیدا می‌کند، برخی در خارج از کشور با مصاحبه‌هایی که می‌کنند بازار ارز را بهم می‌ریزند. اما باید گفت در حوزه ارزی در وضعیت بسیار خوبی هستیم و هیچ مشکلی نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌توان برخی آمار و ارقام را در زمینه ارزی اعلام کرد، گفت: با وجود اینکه در حوزه ارزی هیچ محدودیتی نداریم، اما ارز را به هر کس می‌دهیم آن را رصد خواهیم کرد. در این میان اگر مردم به آمارهای تولید شده و بانک مرکزی اعتماد کنند، مشکلات حل می‌شود، چراکه در این برهه زمانی جنگ، جنگ روایت‌هاست. جنگ روایت بین روایت ما و روایت دشمن.  

فرزین درباره رمزارزها نیز اظهار کرد: از گذشته سیاست این بوده که اگر رمز ارزها در چارچوب قانون باشد در صادرات و واردات مورد استفاده‌ قرار گیرد، چرا که نباید در پولشویی استفاده شود که البته چند مورد در کشور رصد شده و مورد استفاده قرار گرفته است. بانک مرکزی باید به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد باشد؛ بنابراین از هر ابزاری در این راستا استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر تیمی در بانک مرکزی مستقر شده تا سیاستگذاری در این زمینه را اصلاح کند.

فرزین: باید در هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور اول دنیا باشیم

او با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک طی سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: هوش مصنوعی، تصمیم گیری بر اساس داده و اطلاعات را هموار می کند؛ باید در حکمرانی نیز به ما کمک کند و به بینشی تبدیل شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه باید در هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور اول دنیا باشیم، گفت: ما در بعضی از حوزه‌ها عملکردمان خوب است به‌خصوص در زیرساخت‌ها؛ خیلی از کشورها از الکترونیکی بودن ۹۷ درصد زیرساخت پرداخت تعجب می کردند. الان ۹۰ درصد چک‌ها صیادی است و این روی قابل اعتماد شدن چک تاثیرگذار بوده است.

بیش از ۱۲ میلیون حساب بانکی تفکیک شدند

فرزین ادامه داد: احراز هویت غیرحضوری نیز از اقدامات خوب دیگر است که دستورالعمل آن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ بانک‌ها هم اقدامات خوبی داشتند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تفکیک شدند که دو میلیون و ۳۰۰ هزار حساب حقوقی و ۱۰ میلیون حساب حقیقی بوده است.