به گزارش اکوایران، نشست انتظارات شبکه بانکی از بانک مرکزی در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با حضور ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران، اسماعیل لله گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران، محسن سیفی کفشگری مدیرعامل بانک صادرات برگزار شد.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به اقدامات انجام شده درباره مهاجرت از بانکداری سنتی به نوین، اظهار داشت: تحقق این امر نیازمند ایجاد مقدماتی مانند پذیرفتن این موضوع، آموزش نیروی انسانی، غلبه بر مقاومت ها و استفاده از فناوری های نوین است.

ابوالفضل نجارزاده گفت: از آنجا که تمام بانک ها به طور هدفمند به سمت بانکداری نوین حرکت کرده اند، در بانک ملی ایران استفاده از داده ها بسیار به ارائه خدمات و معرفی محصول کمک کرده است.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: در بسیاری از موارد بخش فناوری بانک را برای انجام کاری آماده می کنیم ولی چابکی و چالاکی لازم در بانک مرکزی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد زیرا بخشی از فرایندها و نقش ها باید متناسب با تحولات نظام بانکی تغییر یابد.

همچنین، محسن سیفی کفشگری مدیرعامل بانک صادرات ایران هم در این نشست اظهار داشت: باید بپذیریم بخش عمده ای از مدرن سازی و هوشمندسازی شبکه بانکی مربوط به خود شبکه بانکی نیست، حتی اگر از بهترین پلتفرم های دنیا استفاده کنیم هم بانکداری ایران مدرن نمی شود.

وی با بیان اینکه بانکداری مدرن نیازمند ایجاد مقدمات، ابزارها و فضای مشخص است، گفت: ما نیازمند تامین فضای مناسب برای هوشمندسازی هستیم که بخش عمده ای از آن متوجه نهاد ناظر می شود.

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: وقتی در کشور اینترنت پرسرعت، ارزان و در دسترس نباشد نمی توان از بانکداری هوشمند سخن گفت و این در حالی است که موضوع اینترنت در اختیار نظام بانکی نیست.

رسول لطفی عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن نیز گفت: بانک مرکزی نباید در فرایند فنی حوزه های نوین ورود کند بلکه باید بیشتر به بخش استراتژیک ورود نماید.

وی با بیان اینکه قرار نبود استفاده از پیامک که از ۱۰ سال پیش برای احراز هویت در کشور آغاز شد تا به امروز ادامه یابد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ روش برای احراز هویت بر پایه هوش مصنوعی در کشور وجود دارد که هیچ یک از بانک ها از آنها استفاده نمی کنند.

لطفی تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند مانع گسترش بهره گیری از فناوری شود، ضمن آنکه نخبه های جوان بزرگترین سرمایه های کشور هستند و باید آنها را حفظ کرد. اگر بحث توکن در کشور فعال شده بود، دولت بسیار راحت تر می توانست نسبت به مولدسازی دارایی های خود اقدام کند.

عضو هیات عامل بانک مسکن تاکید کرد که تورم منطقه ای را به راحتی می توان با توکنایزه کردن کنترل کرد و اگر تنظیم گری بازار توکن را زودتر اجرایی کنیم، دست نهادها برای کنترل تورم بازتر خواهد بود.