به گزارش اکوایران،  پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در دومین ماه از پاییز امسال همچنان در مقایسه با تابستان در سطح پایین تری قرار دارد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده که طی هشت ماهه نخست امسال، شبکه بانکی کشور به 550 هزار نفر از متقاضیان، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 112.5 همت پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 27 درصد رشد داشته است.

همچنین طی دوره مورد اشاره 491 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به مبلغ 30.5 همت به متقاضیان پرداخت شده که این میزان، رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

خرداد ماه امسال بود که طی ابلاغیه‌ای به بانک‌ها دستور داده شد که پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را افزایش دهند تا صف متقاضیان در صف انتظار تا پایان شهریور ماه برچیده شود، در همین راستا بانک‌های کشور در تابستان امسال بیشترین افزایش پرداخت را از ابتدای امسال به ثبت رساندند و از صف متقاضیان در انتظار، حجم قابل توجهی کاسته شد.

این در حالی است که آمارهای جدید نشان می‌دهد با پایان شهریور میزان افزایش پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از سوی بانک‌ها نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است.

photo_2023-11-22_16-53-41

کاهش توان بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری

بررسی آمارها نشان می‌دهد در تابستان امسال هر ماه به طور میانگین حدود 18 همت تسهیلات ازدواج و 4.5 همت تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده، این درحالی است که در مهر و آبان امسال به طور میانگین 14 همت وام ازدواج و 4.1 همت وام فرزندآوری پرداخت شده است. به نظر می‌رسد با پایان شهریور ماه، بانک‌های کشور سرعت افزایش پرداخت این نوع وام‌ها را کاهش داده‌اند.