به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی آمار تسهیلات کلان بانک‌های مختلف کشور مربوط به شهریور امسال را منتشر کرد. در این آمار اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری این بانک‌ها نیز به چشم می خورد. تسهیلات نوع خاصی از وام است که اغلب به کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی و برای بهبود وضعیت و توسعه‌ آن‌ها اعطا می‌شود. بانک مسکن یکی از بانک‌هایی است که آمار تسهیلات آن توسط بانک مرکزی منتشر شده است. مطابق آمار بانک مرکزی مجموع تسهیلات غیرجاری این بانک در شهریور سال جاری برابر با 4 هزار میلیارد تومان بوده است.

 رشد تسهیلات غیر جاری بانک مسکن در ماه‌های اخیر

 تسهیلات‌ بانکی شاخص مهمی برای ارزیابی سلامت اعتباری بانک‌ها هستند. این تسهیلات به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که از نظر مالی و مدیریتی با هم در ارتباط باشند. آن بانک یا موسسه مالی که تسهیلات را ارائه می‌کند هم اقساط را با درصد سود مشخصی از وام‌گیرنده دریافت می‌کند و علاوه بر آن در سود حاصل از سرمایه‌گذاری آن تسهیلات نیز شریک است و بنابراین به نوعی شریک تجاری بنگاه محسوب می‌شود. مطابق آیین‌نامه بانک مرکزی اگر مبلغ این تسهیلات بیش از 5 درصد از سرمایه پایه بانک‌ها برای بانک‌های دولتی و 10 درصد سرمایه پایه برای بانک‌های غیردولتی باشد، به عنوان تسهیلات کلان محسوب شده و بانک‌ها موظف به گزارش آن هستند. 

 تسهیلات‌ کلان به دو نوع جاری و غیرجاری تقسیم می‌شود. جاری یا غیر جاری بودن تسهیلات مربوط به تاریخ سررسید و وضعیت پرداخت ذی‌نفع واحد است. است. اگر پرداخت اصل و سود تسهیلات یا بازپرداخت اقساط در سررسید صورت گرفته یا حداکثر دو ماه از آن گذشته باشد و وضعیت مالی ذی‌نفع و چشم‌انداز فعالیت آن مطلوب باشد، تسهیلات از نوع جاری است. اما اگر از تاریخ سررسید بیش از دو ماه گذشته باشد و مشتری اقدام به پرداخت نکرده باشد و وضعیت مالی و چشم‌انداز فعالیت آن نامطلوب باشد، این تسهیلات غیرجاری محسوب می‌شوند.

 اهمیت تسهیلات غیرجاری این است که افزایش این تسهیلات موجب می‌شود ریسک اعتباری و نقدینگی بانک‌ها افزایش یابد و این نهادها در خطر ورشکستگی قرار گیرند. 

ارقام مربوط به تسهیلات غیر جاری بانک مسکن نشان می‌دهد این نوع از مطالبات این بانک در شهریور امسال نسبت به آخرین آمار که در خرداد منتشر شده است، 35 درصد رشد کرده است. مجموع تسهیلات غیر جاری بانک مسکن در خرداد 1402 برابر با 3 هزار و 31 میلیارد تومان بوده است.

020902

بزرگ‌ترین بدهکاران به بانک مسکن کدام شرکت‌ها هستند؟

عمران شهر جدید پردیس بیشترین تسهیلات غیرجاری را به بانک مسکن در ماه شهریور را داشته و به عبارتی بزرگ‌ترین بدهکار این بانک بوده است. مقدار بدهی این ذی‌نفع به بانک مسکن برابر با هزار و 530 میلیارد تومان است. 

 شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور نیز با 268 میلیارد تومان، دقت‌سازان مازندران با 180 میلیارد تومان و شرکت جهان پلیمر با 157 میلیارد تومان دیگر شرکت‌هایی هستند که بیشترین بدهی‌های غیرجاری را به بانک مسکن داشته‌اند.