به گزارش اکوایران؛ محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای تخصصی‌سازی فعالیت بانک‌ها گفت: توسعه و گسترش عملیات بانکداری اسلامی از طریق قرض الحسنه و تامین مالی خرد و غیر تجاری عموم مردم با کمترین هزینه از اهداف بانک مرکزی است و طرح وام قرض الحسنه بدون کارمزد تبلور این هدف است که باید به عنوان الگویی موفق توسعه یابد.

فرزین سیاست بانک مرکزی را توسعه بانکداری تخصصی دانسته و ادامه داده، امروزه همه بانک‌ها عملیات مشابهی انجام می‌دهند ولی برنامه بانک مرکزی تفکیک بانک‌ها و تخصصی نمودن فعالیت آنهاست، بانک‌ها به بانک‌های توسعه‌ای، تجاری، بانک‌های جامع و قرض‌الحسنه تفکیک می شوند و هر کدام در حوزه تخصص خود عملیات تجهیز و تامین مالی متفاوتی خواهند داشت. 

براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، برای دستیابی به این هدف بایستی تغییرات اساسی در اساسنامه و نوع فعالیت بانک‌ها به وجود آید که در بانک مرکزی در حال تدوین چارچوب فعالیت آنها هستیم و به تبع آن هر نوع بانک مقررات و دستورالعمل‌های نظارتی متفاوتی خواهد داشت که در بخش نظارت بانک در حال اجرایی شدن است. 

فرزین بیان کرده که بانک توسعه‌ای، بانک تجاری، بانک جامع و بانک قرض‌الحسنه به لحاظ ابزارهای تامین مالی و حوزه فعالیت متفاوت هستند و رویکرد بانک مرکزی نیز  سیاستگذاری و نظارت متفاوت با هر یک از این بانک‌ها خواهد بود. 

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده که بانکداری جامع نیز که ترکیبی از عملیات بانکداری توسعه‌ای، بانکداری تجاری و قرض الحسنه را همزمان انجام دهد نیز در مدل جدید بانکداری وجود دارد که دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فعالیت آن در حال تدوین است. 

فرزین با اشاره به اهمیت نظارت بر شبکه بانکی گفته، پس از تفکیک و دسته بندی بانک‌ها نوع نظارت در هر بانک نیز متفاوت و بر اساس تخصص هر بانک باید انجام شود که با توجه به اختیاراتی که قانون جدید به بانک مرکزی داده است هر جا که پول سپرده‌گذار باشد نظارت بانک مرکزی نیز حضور خواهد داشت و در این راه از فناوری‌های نوین و سامانه‌های الکترونیک بیشترین بهره را خواهیم برد.

رئیس کل بانک مرکزی، قانون جدید این بانک را گامی به جلو در جهت استقلال و اقتدار بانک مرکزی دانسته و اظهار کرده که قانون جدید بانک مرکزی به صورت نسبی استقلال و اقتدار این بانک را برای انجام بهتر وظایف ارتقا داده است و از این پس بانک مرکزی نظارت بیشتری بر بازار پول و شبکه بانکی خواهد داشت.

براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، به عنوان نمونه میزان و نحوه توزیع تسهیلات تکلیفی به شورای پول و اعتبار واگذار شده است که از طریق آن بانک مرکزی توان نظارتی و کنترل بیشتری بر این نوع تسهیلات خواهد داشت. 

فرزین با اشاره به اهمیت تامین مالی خرد از طریق ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه برای تامین نیازهای ضروری و غیرتجاری شهروندان گفته که هدف بانک مرکزی توسعه بانکداری قرض الحسنه و تامین مالی خرد مردم با کمترین هزینه است. 

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، بانک قرض‌الحسنه نقش مهمی در اجرایی شدن این هدف دارد و امیدواریم طرح قرض‌الحسنه بدون کارمزد الگویی برای شبکه بانکی در داخل کشور و سایر کشورهای اسلامی باشد. 

فرزین از افزایش سقف وام قرض‌الحسنه به 300 میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و 750 میلیون تومان برای کسب و کارهای کوچک و اشخاص حقوقی خبر داده و گفته که تغییر روش محاسبه کارمزد وام قرض الحسنه، اصلاح ضوابط وجوه اداره شده و افزایش منابع قرض‌الحسنه از محل این وجوه، انتشار اوراق مالی و اسلامی بر اساس عقد قرض‌الحسنه از تغییرات ایجاد شده برای وام قرض‌الحسنه است. 

رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرده که بانک مرکزی ابزارهای بیشتری در اختیار  بانک‌های قرض‌الحسنه قرار خواهد داد تا با توان تامین مالی بیشتر بتوانند پاسخگوی نیازهای طیف وسیعتری از مردم باشند.