به گزارش اکوایران؛ براساس اطلاعیه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با نماد «بیدبلند ۰۰۱» در تابلوی ابزار‌های نوین ارزی این مرکز درج شد.

طبق اعلام مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، پذیره‌­نویسی اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه اولویت‌دار «بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گاز‌های مشعل» صورت می­گیرد و از روز دوشنبه ۶ آذرماه آغاز و تا روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ادامه خواهد داشت. طی این مدت ۱۰۰ هزار ورقه اوراق مرابحه ارزی به مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو عرضه خواهد شد و مدت اوراق ۴۸ ماه خواهد بود.

نرخ سود اوراق

نرخ سود اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ۶ درصد سالیانه است و سالیانه (از تاریخ پایان «مهلت پرداخت وجوه ارزی») توسط ناشر از طریق عامل و به­صورت ارزی به حساب­های معرفی ­شده دارندگان نهایی اوراق واریز می‌­شود.

فرآیند عرضه اوراق مرابحه ارزی

خرید اوراق شامل دو مرحله سفارش‌گذاری خرید و پرداخت مبالغ ارزی قابل نقل و انتقال به حساب معرفی شده توسط عامل فروش و دریافت و پرداخت است.

متقاضیان خرید اوراق مرابحه ارزی، می‌توانند از روز دوشنبه مورخ 6 آذر 1402 ظرف مدت هفت روز کاری (تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ ۱۳/۰۹/۱۴۰۲) سفارش خرید اوراق (به لحاظ حجم و قیمت) را از طریق بانک­‌ها یا شرکت‌های صرافی بانکی در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران ثبت و فرم درخواست خرید اوراق مرابحه ارزی موجود در پایگاه اینترنتی شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نشانی www.ice.ir را تکمیل و پس از مهر و امضای مجاز خریدار، به بانک یا صرافی بانکی مربوطه ارائه کنند.

طبق آگهی عرضه مرکز مبادله ایران، صرفاً به تقاضا‌هایی رسیدگی خواهد شد که نسبت به سفارش­گذاری در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران و تکمیل و امضای عین فرم مذکور به­ صورت توأمان در بازه زمانی مذکور، اقدام کرده باشند.

متقاضیانی که نسبت به سفارش ­گذاری در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران و تکمیل فرم اقدام کردند، باید تا پایان مهلت پذیره‌­نویسی (تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ ۱۳/۰۹/۱۴۰۲) نسبت به ارائه گواهی معتبر موجودی ارزی خود حداقل به میزان مبلغ تقاضای سفارش­‌گذاری‌­شده به مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام کنند.

شایان ذکر است، عرضه اوراق مرابحه ارزی با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با عاملیت بانک ملت و از طریق شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران به منظور حصول اطمینان از رعایت دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی مصوب ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ و سایر ضوابط و مقررات ارزی جاری و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزلة تأیید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت‌ها یا طرح‌های مرتبط با اوراق مرابحه ارزی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیست.

اطلاعات و مدارک مربوط به ناشر شامل گزارش توجیهی تامین مالی پروژه «بهسازی و احداث تاسیسات جمع­آوری گاز‌های مشعل»، اعلامیه پذیره‌­نویسی، گزارش ویژه حسابرس ناشر در خصوص استقلال ذینفع واحدی ضامن از ناشر، فرم درخواست خرید اوراق مرابحه ارزی، در پایگاه اینترنتی شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نشانی www.ice.ir در دسترس متقاضیان است.

متقاضیان خرید اوراق مرابحه ارزی، پس از رجوع به پایگاه اینترنتی شرکت مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نشانی www.ice.ir و آگاهی کامل از اطلاعات در دسترس و ضوابط و مقررات مربوطه، کلیه شرایط عرضه اوراق مزبور را می‌پذیرند و نسبت به سفارش‌‍­گذاری و خرید اوراق مرابحه ارزی اقدام می‌کنند.

گفتنی است، نوع ارز اوراق مرابحه ارزی موضوع این آگهی به ارز یورو است و خرید اوراق با سایر ارز‌های جهان­روا در صورت پذیرش عامل فروش و دریافت و پرداخت قابل انجام است.

اولویت خرید

پس از پایان مهلت سفارش‌­گذاری، در صورتی­که حجم سفارشات ثبت‌شده در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیش از حجم کل اوراق عرضه‌­شده باشد، اولویت خرید متقاضیان براساس زمان انتقال و نوع وجوه ارزی به حساب معرفی‌شده مطابق با شرایط اعلامی عامل فروش و دریافت و پرداخت و اخذ تاییدیه لازم در این خصوص از عامل است.

بازار ثانویه

این اوراق بازار ثانویه ندارد. در عین حال معاملات ثانویه براساس روش مذاکره و توسط کلیه معامله­‌گران از جمله عامل در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام خواهد پذیرفت.

بازخرید اوراق مرابحه ارزی موضوع این اطلاعیه توسط ناشر قبل از سررسید با اخذ تاییدیه موردی از بانک مرکزی مجاز است. ناشر به طور مستقیم و غیرمستقیم با موافقت بانک مرکزی و در سقف محدود (حداکثر ۲۰ درصد) مجاز به بازخرید اوراق مرابحه ارزی عرضه شده خود، به قیمت اسمی به علاوه سود محقق شده پرداخت نشده تا روز بازخرید، است. روزشمار محاسبه سود محقق شده پرداخت نشده بر اساس تعداد روز واقعی ماه و سال است.

اوراق

اوراق 2