به گزارش اکوایران، جریمه بانک‌های متخلف در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن هم نتوانست بانک‌ها را مجبور به پرداخت وام کند. آمارها نشان می‌دهد این جریمه تنها بر دو بانک اثرگذار بوده و همچنان جای 8 بانک در لیست پرداخت تسهیلات به اجرای طرح نهضت ملی مسکن (درمجموع خودمالک و غیرخودمالک) خالی است. 

آخرین گزارش بانک مرکزی در آبان ماه امسال از عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت وام به اجرای قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن حکایت دارد.

بر اساس قانون بودجه کشور و ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل بیست درصد (۲۰%) از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون (سال 1400) از حداقل 360 همت تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد فوق الذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

عملکرد بانک‌ها در اجرای جهش تولید ملی مسکن کمتر از 17 درصد

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک‌های کشور تا پایان آبان ماه امسال معادل 139.6 همت را به جهش تولید مسکن اختصاص داده‌اند که نسبت به پایان مهر ماه (که حدود 125 همت بوده) معادل 11.5 درصد افزایش داشته است. میزان تسهیلات پرداخت شده حتی از میزان هدف‌گذاری شده در سال اول اجرای قانون نیز فاصله زیادی دارد.

بانک‌ها مکلف بودند در یک‌ساله ابتدایی اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی بازه شهریور 1400 تا شهریور 1401 معادل 360 همت و در دومین سال اجرای این طرح طی بازه زمانی شهریور 1401 تا شهریور 1402 معادل 485 همت وام پرداخت کنند.

میزان تعهد پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی طی دو ساله ابتدایی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مجموع معادل 845 همت بوده اما آمارها نشان می‌دهد با گذشت دو ماه از دو ساله ابتدایی بانک‌ها تنها 16.5 درصد از میزان هدف‌گذاری شده محقق شده است.

بی‌میلی بانک‌ها در پرداخت این نوع تسهیلات تا جایی پیش رفته که رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن از جریمه سنگین بانک‌های متخلف خبر داده است.

photo_2023-11-28_16-44-11

تسهیلات مسکن شهری 2.6 برابر مسکن روستایی

از 139.6 همت تسهیلات پرداخت شده در جهت اجرای جهش تولید مسکن تا پایان آبان امسال، حدود 41.2 همت آن به مشارکت نهضت ملی مسکن (غیرخود مالکی) و 32.7 همت آن نیز به نهضت ملی مسکن از کانال خود مالکی مربوط است. این ارقام مربوط به بخش شهری بوده است. به این ترتیب در مجموع بانک‌های کشور در بخش مسکن شهری 73.9 همت پرداخت کرده‌اند که حدود 2.6 برابر تسهیلات پرداخت شده در بخش روستایی است. شبکه بانکی تا پایان آبان ماه امسال معادل 28 همت را به مسکن بخش روستایی اختصاص داده است. 

پرداخت تسهیلات بابت ودیعه مسکن نیز که بخشی از قانون جهش تولید مسکن محسوب می‌شود تا پایان آبان ماه امسال حدود 21.6 همت تسهیلات شبکه بانکی را به خود اختصاص داده که بانک ملی با سهم 4.4 همتی در صدر آن قرار دارد.

همچنین بر اساس این گزارش تا پایان آبان امسال حدود 16 همت نیز به حوادث غیرمترقبه مربوط به مسکن پرداخت شده است.

photo_2023-11-28_16-43-57

جریمه بی‌ثمر بانک‌های متخلف در اجرای نهضت ملی مسکن

در آبان ماه امسال پست بانک نیز به فهرست بانک‌های مشارکت کننده در طرح نهضت ملی مسکن (غیر خود مالک) افزوده شده و تعداد این بانک‌ها به 8 بانک رسیده است. طرح نهضت ملی مسکن مشتمل بر دو بخش است؛ خود مالک و غیر خودمالک.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان آبان ماه امسال تنها 8 بانک مسکن، توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، تجارت، ملت، سپه، ملی و پست بانک به طور مستقیم (غیر خود مالک) در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کرده‌اند و معادل 41 هزار و 227 میلیارد تومان تسهیلات پرداخته‌اند. این در حالی است که 19 بانک دیگر که عمدتا خصوصی هستند هیچگونه مشارکتی را در بخش نهضت ملی مسکن (غیر خود مالک) نداشته‌اند. غیر خودمالک به آن دسته از تسهیلات گفته می شود که وام گیرندگان در آن مالک زمین نیستند.

بخش دیگری از طرح نهضت ملی مسکن نیز به شیوه ساخت خود مالکی است یعنی متقاضیان خود دارای زمین هستند و برای ساخت آن تسهیلات دریافت می‌کنند؛ متقاضیان در این زمینه تا پایان آبان ماه امسال از سوی 17 بانک معادل 32 هزار و 708 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

مقایسه‌های آماری در هشت ماهه نخست امسال نشان میدهد بیشترین وام در دو بخش خود مالکی و غیرخود مالکی از سوی بانک تخصصی مسکن پرداخت شده است. این در حالی است که در مجموع در طرح نهضت ملی مسکن (خودمالک و غیرخودمالک) همچنان 8 بانک هیچگونه تسهیلاتی پرداخت نکرده‌اند.

در آبان امسال از تعداد بانک‌هایی که در طرح نهضت ملی مسکن هیچ‌گونه مشارکتی نداشته‌اند دو بانک کاسته شده و تعداد آنها به 8 بانک رسیده است.

این در حالی است که رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن اواخر مهر ماه از جریمه 70 همتی بانک‌هایی که تسهیلات مسکن پرداخت نکرده‌اند خبر داد. رقمی که تقریبا معادل مجموع تسهیلاتی است که کل بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای اجرای این قانون اختصاص داده‌اند.

photo_2023-11-28_16-44-04