به گزارش اکوایران، نتایج هجدهمین سری حراج اوراق بهادار دولتی منتشر شده است. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای سال تا اتمام هجدهمین سری حراج اوراق، مجموعا حدود 82 هزار و 374 میلیارد تومان اوراق مشارکت نقدی دولتی به فروش رفته است.

عموما دولت‌ها هرساله بخشی از نیاز مالی خود را با استفاده از فروش اوراق تامین می‌کنند. در این روش، ابتدا اوراق دولتی به حراج گذاشته می‌شوند و سپس سرمایه‌گذاران با اهداف مختلفی مانند کسب سود یا استفاده از امتیازات اوراق، در قبال سود مشخصی اوراق دولتی را خریداری می‌کنند.

اصلی‌ترین خریداران اوراق مشارکت دولتی، فعالان بازار سرمایه(عمدتا شرکت‌ها و افراد حقوقی) و بانکی‌ها هستند. برای مثال با خرید اوراق بهادار، این امکان برای بانک‌ها به وجود می‌آید که در عملیات بازار باز یا اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی شرکت کنند.

1402090802

تسویه بدهی دولت با خریداران اوراق مشارکت

در مقابل دولت موظف است در زمان سررسید اوراقی که قبلا به فروش رفته، مبلغی معادل ارزش اسمی اوراق به همراه سود تعیین شده را به حساب سرمایه‌گذاران واریز کند.

به همین ترتیب وزارت اقتصاد اعلام کرده که تا تاریخ 8 آذر 1402 بیش از 149 همت در ازای اوراق منقضی شده پرداخت شده که 116.6 همت از آن بابت ارزش اسمی اوراق و بالغ بر 32.7 هزار میلیارد تومان در ازای تسویه سود اوراق منقضی شده صورت گرفته است.

خالص جذب منفی منابع مالی دولت تا 8 آذر 1402

با توجه به اینکه فروش اوراق مشارکت به عنوان منبعی درآمدی برای دولت تلقی شده و در مقابل تسویه اوراق سررسید شده جزو هزینه‌های آن به شمار می‌رود، می‌توان با کسر کردن هزینه‌ تسویه اوراق از درآمد ناشی از فروش اوراق جدید، خالص درآمد جذب شده توسط دولت در بازار اوراق مشارکت نقدی را به دست آورد.

به همین ترتیب با توجه به بیشتر بودن هزینه ذکر شده از درآمدها، می‌توان مشاهده کرد که حتی در صورت تخصیص تمامی درآمد ناشی از فر وش اوراق جدید به تسویه اوراق منقضی شده، اتفاقا دولت نزدیک به 82.3 همت نیز از جیب خود جهت تسویه حساب با سرمایه‌گذاران پرداخت کرده است.

برخی از کارشناسان عقیده دارند منفی بودن خالص جذب منابع مالی در بازار اوراق نقدی دولتی به دلیل تمایل دولت به کنترل بدهی‌هایش است. در مقابل برخی نیز عنوان می‌کنند دولت نقش زیادی در کنترل آن ندارد و ناچارا درآمد او از ناحیه اوراق کاهش یافته است.