به گزارش اکوایران سامانه شاپرک یا شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یکی از درگاه‌های پرداخت الکترونیک تحت نظر بانک مرکزی است که خرید‌های اینترنتی، درگاه موبایل یا دستگاه‌های پوز به وسیله آن صورت می‌پذیرد. 

به‌طور کلی هزینه‌کرد خانوار ارتباط زیادی با میزان رفاه آنان دارد چرا که می‌تواند نشانه‌ای از سطح مصرف نیز باشد. هرچند که سامانه شاپرک تنها یکی از زیرساخت‌های معاملات است و همه‌ی هزینه‌کرد خانوار در آن به ثبت نمی‌رسد اما می‌تواند تصویر نسبتا مناسبی از حجم معاملات موجود در جامعه ارائه کند. 

اختلاف 84 برابری حجم معاملات در استان تهران و مناطق محروم

آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد در مهر ماه 1402 مجموعا هزار و 22 همت تراکنش در سامانه شاپرک انجام شده است. بررسی جزئی‌تر مبالغ معامله شده در میان استان‌ها نشان می‌دهد استان تهران با اختلاف، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داده است؛ به گونه‌ای که فقط 364.4 همت از کل تراکنش‌ها در مهر، در این استان به ثبت رسیده است.

 در جایگاه دوم استان خراسان رضوی با 62.7 همت تراکنش و در جایگاه سوم استان فارس با 54.9 همت ارزش معاملات به ثبت رسیده در سامانه شاپرک قرار دارند. 

در مقابل کمترین ارزش معاملات به ثبت رسیده در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد با ارزش 4.9 همت و ایلام با 4.3 همت تراکنش، اعلام شده است. 

به عبارت دیگر مشاهده می‌شود حجم تراکنش ها در تهران حدود 84 برابر ایلام بوده است.

1402091906

اختلاف 200 درصدی میانگین مبلغ هر تراکنش در پایتخت و استان‌های کم برخوردار

بررسی ها در هفت ماهه نخست سال جاری نیز نشان می دهد در این مدت حدود 4 میلیون و 132 هزار تراکنش در سامانه شاپرک به ثبت رسیده است. با توجه به متفاوت بودن تعداد تراکنش‌ها در استان‌های مختلف، برای به تصویر کشیدن بهتر تغییرات، می‌توان مبلغ سرانه هر تراکنش‌ را در شهرهای مختلف محاسبه کرد. 

محاسبات نشان می‌دهد بالاترین سرانه مبلغ معامله شده به‌طور میانگین هفت ماهه نخست امسال، در استان تهران با ارزش 350 هزار تومان و در جایگاه دوم در استان مازندران به مبلغ 261 هزار تومان رقم خورده است. در مقابل کمترین ارزش سرانه معاملات در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد به ارزش 147 هزار تومان و در خراسان شمالی با ارزش 165 هزار تومان به ثبت رسیده است. 

به عبارت دیگر مبلغ هر تراکنش در استان تهران بیش از 2 برابر مبلغ تراکنش‌ها در استان‌های کم برخوردار بوده است. البته درحالت کلی بالاتر بودن مبلغ سرانه هر تراکنش در استان تهران و سایر کلانشهرها را به بالاتر بودن هزینه زندگی در این شهرها نیز بی‌ارتباط نیست.