به گزارش اکوایران، رشد خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای از میزان رشد حق بیمه تولیدی آنها طی هشت ماهه نخست امسال پیشی گرفته است.

تازه‌ترین جزییات عملکرد صنعت بیمه کشور که از سوی بیمه مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد طی هشت ماهه نخست امسال بیش از 176 همت حق بیمه توسط بیمه‌گذاران به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60.6 درصد افزایش داشته است.

در همین راستا از 176.6 همت حق بیمه تولیدی در دوره مورد اشاره حدود 52 درصد آن یعنی معادل 92 همت، صرف پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران شده است.

میزان خسارت‌ پرداختی شرکت‌های بیمه در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 69 درصد افزایش یافته است.

photo_2023-12-17_12-10-43

پیشتازی رشد بیمه پول در میان رشته‌های بیمه‌ای

سهم چهار رشته بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب 34.7، 26.5، 12.3 و 6.4 درصد (در مجموع 79.9 درصد) از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است (20.1 درصد مابقی حق بیمه به 12 رشته دیگر اختصاص دارد).

گزارش بیمه مرکزی نشان می‌دهد رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته‌های بیمه‌ای طی هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 26 تا 128 درصد بوده (به جز رشته اعتبار با افت 54 درصدی حق بیمه تولیدی) که در مجموع موجب رشد 61 درصدی حق بیمه تولیدی بازار بیمه شده است.

طی این دوره بیشترین افزایش حق بیمه تولید شده مربوط به بیمه پول و معادل 128 درصد بوده است. حق بیمه تولیدی برای بیمه پول طی هشت ماهه نخست امسال به حدود 68 میلیارد تومان رسیده است.

بیمه پول درواقع وجوه در صندوق و پول در راه (در حال حمل) را شامل می‌شود که در آن انواع وجوه نقد شامل انواع پول رایج (اسکناس، مسکوکات) و ارز و وجوه غیرنقد شامل انواع چک، سفته، تمبر، اوراق قرضه و مشارکت، شمش و سکه‌های طلا و نقره تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که آمارها نشان می‌دهد این بیمه طی یک سال اخیر بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.

پس از بیمه پول، بیشترین رشد حق بیمه تولیدی به دو رشته هواپیما و مهندسی تعلق دارد، به طوری که حق بیمه تولیدی این رشته طی دوره مورد اشاره به ترتیب حدود 99 و 86 درصد افزایش داشته است.

تنها رشته‌ای که با افت حق بیمه تولیدی مواجه شده، بیمه اعتبار است، به طوری که میزان حق بیمه تولیدی آن طی هشت ماهه نخست امسال به 5 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 54 درصد کاهش یافته است.

بیمه اعتبار یا بیمه کردن اعتبار، فرایندی است که در آن شخص یا شرکتی برای جلوگیری از خطرات عدم پرداخت بدهی‌ها و مطالبات مالی خود، از یک شرکت بیمه خدماتی خریداری می‌کند. بیمه اعتبار معمولا در صنعت‌های بزرگ و تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اعتماد و اعتبار خود را در بازار حفظ کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها، شرکت بیمه مسئول پرداخت آن‌ها به سرمایه‌گذار خواهد بود.

photo_2023-12-17_12-10-54

بی‌اعتباری همچنان به صنعت بیمه ضربه می‌زند

در مقابل بررسی آمارها نشان می‌دهد در میان رشته‌های بیمه‌ای، بیشترین رشد خسارت پرداختی مربوط به بیمه اعتبار بوده است. در هشت ماهه نخست امسال میزان خسارت پرداختی بیمه‌ها بابت اعتبار با رشد قابل تامل 1730 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 6.8 میلیارد تومان رسیده است.

بیمه اعتباری بیمه‌ای است که به‌نوعی از ارایه‌کنندگان و تولیدکنندگانی که به‌نوعی تسهیلات و وجوهی را تحت عنوان وام به افراد می‌پردازند حمایت کند. در بیمه اعتبار ریسک عدم بازپرداخت اقساط گیرندگان اعتبار که در قالب فروش اقساطی و یا اجاره به شرط تملیک کالا از بیمه گذار اعتبار دریافت کرده‌اند  تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.

به نظر می‌رسد خسارت بالای بیمه اعتبار و ریسک این نوع بیمه موجب شده شرکت‌های بیمه‌ای از دریافت حق بیمه در این زمینه خودداری کنند که کاهش آن در گزارش بیمه مرکزی مشهود است.

پس از بیمه اعتبار، بیشترین رشد خسارت‌ پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای مربوط به بیمه پول بوده که طی دوره مورد اشاره معادل 130 درصد افزایش یافته است.

در مجموع رشد بالای 69.1 درصدی خسارت پرداختی بیشتر ناشی از عملکرد رشته‌های بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد و بدنه اتومبیل با سهم عمده در بازار (به ترتیب 41.5، 30.2 و 9.5 درصد) و رشد بالای خسارت پرداختی در آنها معادل 76.8، 71.1 و 83.7 درصد بوده است.

photo_2023-12-17_12-10-49

افزایش نسبت خسارت در صنعت بیمه

نسبت خسارت صنعت بیمه که از تقسیم میزان خسارت پرداختی به میزان حق بیمه تولید به دست می‌آید در هشت ماهه نخست امسال به 52.12 درصد رسیده که این نسبت در مقایسه با هشت ماهه نخست سال گذشته حدود 5.3 درصد (معادل 2.64 واحد درصد) افزایش داشته است. به بیان دیگر سهم خسارت از حق بیمه‌های تولیدی افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد طی هشت ماهه نخست امسال، چهار رشته‌ اعتبار (با 135.4 درصد)، بدنه اتومبیل (با 78.2 درصد)، درمان (با 62.3 درصد) و شخص ثالث-مازاد (با 59.4 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه (با 52.2 درصد) داشتند.