به گزارش اکوایران؛ عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در صفحه خود در شبکه ایکس نوشت: کنترل رشد #پایه_پولی ( پول پر قدرت ) قطعاً یک امر پسندیده ای است. 

ولی، وقتی با افتخار اعلام می کنید:

«رشد #پایه_پولی را از  ۴۵ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۳۳/۵ درصد در پایان ماه آذر رساندیم !»

فراموش نکنید، ابتدا با بیشترین حجم انتشار پول، رشد پایه پولی را به ۴۵ درصد رسانده و سپس با فروش بخشی از ذخایر ارزی آن را به  رقم ۳۳/۵ درصد رساندید.

حالا چرا آن را یک دستاورد برای خود می دانید؟!

همتی توییت پایه پولی

 

اظهارات همتی در حالی مطرح می‌شود که براساس اعلام بانک مرکزی، رشد پایه پولی در آخرین ماه پاییز 1402 به 33.5 درصد رسیده و کاهش یافته است. 

پایه پولی به مجموعه‌ای از دارایی‌های بانک مرکزی گفته می‌شود که به ازای آن‌ها به طور مستقیم در جامعه پول تزریق شده است.

اکوایران نیز در روزهای گذشته به بررسی آمارهای اخیر بانک مرکزی پرداخت، در گزارش اخیر اکوایران با عنوان« 2 تحلیل از رشد نقدینگی آذر؛ سمت‌و‌سوی هسته تورمی تا پایان سال» آمده است که نقدینگی به وسیله دو عنصر مشخص می‌شود. اولین عنصر تعیین‌کننده نقدینگی، پایه پولی یا دارایی‌های بانک مرکزی است و دومین عنصر نیز قابلیت خلق شبه پول (سپرده‌های غیردیداری) است که با ضریب فزاینده سنجیده می‌شود. 

 

در این گزارش آمده است که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که رشد پایه پولی در آخرین ماه پاییزی 1402 به 33.5 درصد رسیده است. مقایسه این آمار با ماه‌های گذشته حاکی از کاهش قابل توجه سرعت حجیم‌تر شدن پایه پولی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های انتهایی 1401 و اوایل سال 1402 پایه پولی به شدت درحال رشد بود ولی بالاخره از ابتدای پاییز سال جاری روند نزولی به خود گرفت. 

 

براساس این گزارش؛ هنوز رشد پایه پولی در ارقام قابل توجهی قرار دارد و هنوز بسیار بالاتر از رشد نقدینگی است و هنوز نگرانی‌ها به طور کامل رفع نشده است.  

photo_2024-01-10_11-36-55

حجم پایه پولی در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته 33.5 درصد رشد کرده است. با توجه به اینکه در آبان 1401 رشد ماهانه پایه پولی بسیار بالا بود (حدود 5.3 درصد)، با رسیدن آذر و خارج شدن آبان سال گذشته از دید آمار، رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.