به گزارش اکوایران: مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در خصوص چک دیجیتال اظهار کرد: محصول چک دیجیتال در بانک‌ها به تدریج در حال نهایی شدن است و مشتریان روز به روز بیشتر از این محصول استفاده می‌کنند. بانک‌ها نیز در حال کامل کردن فرآیندها و سامانه‌های خود هستند تا مشتریان بتوانند به‌صورت راحت‌تر از این محصول استفاده کنند.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر، ۵۳ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و این تعداد تاکنون ۱۸۴ هزار برگ دیجیتال صادر کرده‌اند. باید توجه داشت که برگ چک در اینجا حالت مجازی است و دیگر برگه چکی وجود ندارد. از این چک‌ها ۱۵۹ هزار فقره در شبکه بانکی نقد شده و ۳۳۴ فقره برگشت خورده و بدون انجام معامله هستند.

ارائه چک الکترونیکی توسط 11 بانک

محرمیان اعلام کرد، ۱۱ بانک چک دیجیتال را عملیاتی کردند و چهار بانک ملی، آینده، مهر اقتصاد و سپه هم آزمون‌هایشان را با موفقیت به اتمام رساندند که همین روزها عملیاتی خواهند کرد و در اختیار مشتریانشان قرار خواهد گرفت. دو بانک مسکن و خاورمیانه هم در حال نهایی کردن آزمون‌ها هستند که به بانک‌های دارنده چک دیجیتال اضافه شوند.

او خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه کسانی که چک دیجیتال دریافت می‌کنند باید بتوانند آن را در همه بانک‌ها نقد کنند. بنابراین بانک‌ها دو کار را انجام می‌دهند؛ اول اینکه در حوزه فضای مجازی و محصولاتی مانند موبایل‌بانک و اینترنت کلیه بانک‌ها باید بتوانند چک دیجیتال سایر بانک‌ها را نقد کنند و از این رو این پشتیبانی به تدریج در بانک‌های مختلف اضافه می‌شود.

معاون بانک مرکزی ادامه داد: مورد دوم در فضای فیزیکی و شعب است. در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با فرهنگ چک دیجیتال آشنا نیستند. اگر فردی می‌خواهد چک دیجیتال بدهد، شخص گیرنده باید بتواند در شعبه بانک خودش بتواند چک را به حسابش بخواباند و اصطلاحا نقد کند.

کلیه شعب بانک‌ها باید چک دیجیتال را بپذیرند

کلیه شعب بانک‌ها باید چک دیجیتال را بپذیرند و فرآیندها به همه بانک‌ها اعلام شده و از این پس اگر به بانکی برخورد کنیم که این سرویس را پشتبیانی نکند، مجبوریم وارد اقدامات انضباطی شویم. ازاین رو امیدوارم ظرف چند روز آینده این اتفاق بیفتد.

گفتنی است بانک مرکزی آبان‌ ماه 1401 از خدمت «چک الکترونیک» رونمایی کرد. چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.