به گزارش اکوایران، محمدرضا فرزین -رئیس‌کل بانک مرکزی‌- دیروز ۱۱ بهمن در نشستی که از صدا‌وسیما هم پوشش داده شد اعلام کرده وضعیت منابع ارزی مناسب است و در بحث رشد نقدینگی هم هدف خودمان در امسال رسیدم. 

او با اعلام اینکه هدف ۲۵ درصدی نرخ رشد نقدینگی برای ۱۴۰۲ محقق شد و با تأکید براینکه نرخ رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در دی‌ماه مثبت 5.2 درصد شده است گفت: رشد پایه‌پولی هم با روند نزولی طی یکسال گذشته به 31.7 درصد کاهش یافت.

به گفته رئیس کل بانکی مرکزی، نرخ رشد نقدینگی نیز بعد از 55 ماه به پایین‌ترین میزان خود یعنی به 25.2 درصد رسیده و هدف 25 درصدی نرخ رشد نقدینگی برای 1402 محقق شده است.

هفته گذشته نیز، فرزین با بیان اینکه چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز واردات کالاهای اساسی و بخش صنعت و طی این مدت ۶ میلیارد دلار هم ارز برای واردات خودرو و قطعات تامین شده است.

او همچنین با اشاره به آمادگی بانک مرکزی برای انعقاد قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری با وزارت نفت گفته بود: منابع ارزی کشور به گونه است که این پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در توسعه چاه‌های نفتی به وزارت نفت ارائه شده است و به زودی قرارداد منعقد خواهد شد. 

فرزین گفت: در عرصه دیپلماسی اقتصادی نیز توافقات بسیار خوبی با کشورهای همسایه و شرکای تجاری‌مان داشته‌ایم که اثرات آن بر بازار ارز در آینده برای همگان ملموس خواهد بود. 

خبر مرتبط
واکنش همتی نسبت به کاهش رشد نقدینگی

اکوایران: رئیس پیشین بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: گزارش منتشره بانک مرکزی در مورد کاهش شتاب رشد نقدینگی خبر خوبی است، اما نباید فراموش کرد که ظرف ۳۰ ماه از عمر دولت سیزدهم، حجم کل نقدینگی با ۹۲٪ رشد از ۳٫۹۲۱ هزار میلیارد تومان در پایان مرداد ۱۴۰۰ به ۷٫۵۵۶ هزار میلیارد تومان در پایان دی ماه ۱۴۰۲ رسید که از دلایل مهم تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی و دلار ۵۸ هزار تومانی است.

نوسانات ارزی کم می‌شود؟

همچنین دیشب رسانه‌ها به نقل از محمد شیریجیان -‌معاون اقتصادی بانک مرکزی‌- نوشتند: بنیان‌های اقتصادی کشور شامل وضعیت متغیر‌های پولی مانند رشد نقدینگی، نرخ تورم مصرف کننده و تولیدکننده، رشد بخش واقعی اقتصاد، وضعیت منابع ارزی کشور و تامین ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌شود که نسبت به سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: اگر نقدینگی به درستی مدیریت نشود منجر به تشدید تورم و رکود خواهد شد که مقام معظم رهبری نیز بر ساماندهی این متغیر تاکید داشتند؛ بنابراین بانک مرکزی در راستای تحقق شعار سال موضوع کنترل نقدینگی را به عنوان محور سیاست‌های خود قرار داده است.

به گفته وی، رشد نقدینگی در آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به 25.2 درصد رسیده است، این نرخ بعد از گذشت 55 ماه در محدوده 25 درصد قرار گرفت.

او افزود: همچنین روند نزولی نرخ رشد نقدینگی در ادامه روندی است که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم شکل گرفته است؛ به طوری که در مهر ماه 1400 رشد نقدینگی 42.8 درصد بود که هم اکنون این عدد با کاهش 17.6 درصدی به 25.2 درصد رسیده است. همچنین این نرخ نسبت به یک ماه گذشته نیز کاهش 1.8 درصدی داشته است.

بنا به گفته م️عاون بانک مرکزی، به واسطه کاهش نقدینگی، رشد پایه پولی نیز کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که رشد پایه پولی در آذر ماه نسبت به ابتدای سال کاهش 14.13 درصدی داشته است.