به گزارش اکوایران، میزان وام‌های پرداختی توسط نظام بانکی به مصرف کننده نهایی از ابتدای سال تا دی ماه 1402 نسبت به بازه زمانی مشابه در 1401 افزایشی بیش از 46 درصد را تجربه کرده است.

علاوه بر این موضوع هدف از دریافت تسهیلات خانوار نیز در مقایسه با سال گذشته به گونه‌ای تغییر کرده که نسبت تخصیص اعتبار بابت خرید شخصی کاهش و بابت برخی بخش‌های دیگر مانند خرید مسکن غیرنوساز افزایش یافته است.

به‌طور کلی اعتباردهی در اقتصاد یکی از مهمترین ابزارهای سیاست‌گذار است که تعیین می‌کند مسیر اقتصادی در کدام سو کشیده شود.

رشد 47 درصدی تسهیلات پرداختی به خانوار

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه مجموعا حدود 800 همت وام به مصرف کننده نهایی یا به عبارتی خانوار پرداخت شده است. مشاهده می‌شود مبلغ پرداخت شده علاوه بر اینکه حدودا 46.9 درصد در مقایسه با مبلغ تخصیص داده شده به این گروه از ابتدای 1401 تا دی ماه سال گذشته رشد پیدا کرده است، سهم این گروه از کل وام‌های پرداخت شده در اقتصاد نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و از 16.4 درصد به 18.6 درصد رسیده است. 

1402112405

کاهش سهم خرید کالای شخصی خانوار با تسهیلات

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود سهم اهداف مختلف از پرداخت تسهیلات بانکی نیز در مقایسه با سال گذشته تغییر کرده است. به همین ترتیب بیشترین وام به خرید کالای شخصی تخصیص یافته که بیش از 40 درصد کل تسهیلات از ابتدای سال جاری را در بر می‌گرفته است. این درحالیست که سهم اعطای وام با هدف خرید کالای شخصی در سال گذشته و بازه زمانی مشابه، بیش از 44 درصد به ثبت رسیده بود.

در جایگاه دوم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری با سهم 21.7 درصد از کل تسهیلات پرداخت شده از ابتدای سال جاری قرار گرفته‌اند که نسبت به سال گذشته حدودا 3 درصد رشد یافته است. در ادامه 15 درصد از تسهیلات نیز همانند سال گذشته به عنوان وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج توزیع شده است. 

بر اساس آمارها باقیمانده تسهیلات نیز با اهدافی همچون خرید مسکن نوساز یا غیرنوساز، تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن و ، قرض‌الحسنه فرزندآوری و ودیعه مسکن به پرداخت رسیده است که مهمترین تغییر میان آن‌ها، افزایش سهم وام‌های پرداختی بابت خرید مسکن غیرنوساز است که از سال گذشته تا کنون حدود 2 درصد افزایش یافته و به بیش از 6 درصد رسیده است.