به گزارش اکوایران، اولین گزارش رسمی بانک مرکزی از وضعیت تسهیلات پرداختی به بخش مسکن نشان می‌دهد، سیستم بانکی کشور قریب به 250 همت تسهیلات به این بخش اعطا کرده است.

در حالی که حدود یک ماه تا پایان سال باقی مانده، بانک مرکزی آمار مربوط به کل تسهیلات پرداختی به بخش مسکن را با تاخیر 11 ماهه در اواخر بهمن ماه امسال منتشر کرده است.

بر اساس جزء "1" بند "ح" تبصره 16 قانون بودجه سال 1402، بانک مرکزی موظف است گزارش تسهیلات پرداختی بانک‌ها در بخش مسکن را به­صورت ماهانه به تفکیک بانکها به­صورت عمومی منتشر کند.

بر اساس این گزارش طی 10 ماهه نخست امسال قریب به 250 همت تسهیلات از سوی شبکه بانکی به خانوارها و صاحبان کسب و کار در بخش مسکن پرداخت شده است. البته بانک مرکزی در گزارش خود عنوان کرده که بانک آینده همکاری لازم را در ارایه آمار نداشته و گزارش منتشر شده مربوط به اطلاعات 28 بانک کشور است.

نکته مهمی که در خصوص گزارش جدید بانک مرکزی در حوزه وام‌های پرداختی بانک‌ها در بخش مسکن وجود دارد این است که مشخص نیست این وام‌ها در کدام بخش مسکن (خرید، تعمیر، ودیعه، نهضت مسکن ملی و ...) پرداخت شده است. رقم برآورد شده در گزارش اخیر که برابر با 249 همت است با دیگر گزارش‌های بانک مرکزی در همین دوره از جمله میزان تسهیلات پرداختی به بخش ساختمان و مسکن (برابر با 197.6 همت همت) و میزان تسهیلات پرداختی به قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن (برابر با 157.8 همت) همخوانی ندارد و ماهیت آن مبهم است.

photo_2024-02-18_12-54-00

بانی اصلی وام‌های مسکن 1402

بر اساس گزارش بانک مرکزی شبکه بانکی کشور طی 10 ماهه نخست امسال حداقل 249 همت تسهیلات در بخش مسکن به خانوارها و صاحبان کسب و کار پرداخت کرده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد در میان بانک‌های کشور، بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی حوزه مسکن کشور بیشترین میزان تسهیلات را به خانوارها و صاحبان کسب و کار پرداخت کرده است.

بانک مسکن طی 10 ماهه نخست امسال حدود 91 همت تسهیلات مسکن پرداخت کرده است؛ دو بانک ملی و رفاه کارگران نیز هرکدام با پرداخت 51 و 23 همت تسهیلات، در جایگاه دوم و سوم بیشترین میزان پرداخت تسهیلات بخش مسکن به خانوار و صاحبان کسب و کار قرار دارد.

از سوی دیگر بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز تنها بانکی است که هیچگونه تسهیلاتی در حوزه مسکن پرداخت نکرده، وام‌های اعطایی این بانک مربوط به دیگر بخش‌ها بوده است. در همین راستا کمترین میزان تسهیلات طی دوره مورد اشاره نیز از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر پرداخت شده که برابر با 362 میلیارد تومان بوده است.

photo_2024-02-18_12-54-02