به گزارش اکوایران، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا به اختصار شاپرک یکی از زیرساخت‌هایی است که در آن پرداخت‌ها از طریق خودپرداز، درگاه اینترنتی و کارتخوان و موبایل به ثبت می‌رسد. بررسی آمارهای این زیرساخت می‌تواند در عمل به بررسی حجم مبادلات صورت گرفته و تعداد آن‌ها بپردازد و به نوعی افزایش در میزان هزینه‌های افراد مختلف جامعه من جمله خریداران، واسطه‌ها و تولیدی‌ها را تا حدی بسنجد.

 علاوه بر این موضوع، اصلی‌ترین ماموریت تاسیس و راه‌اندازی سامانه شاپرک، فراهم کردن فضایی امن برای انجام مبادلات غیرنقدی بوده که در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای رواج پیدا کرده است. 

رشد ارزش تراکنش‌ها همگام با تورم مصرف کننده

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی 11 ماهه ابتدایی سال 1402 مجموعا حدود 10 هزار و 933 همت ارزش مبادلات انجام شده در این سامانه بوده است. این درحالیست که در بازه مشابه در سال 1401 ارزش مبادلات صورت گرفته از ابتدای سال تا انتهای بهمن ماه حدود 8 هزار و 96 همت به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر ارزش معاملات انجام شده در سامانه شاپرک طی 11 ماهه ابتدایی سال 1402 در مقایسه با بازه مشابه در 1401 حدود 35 درصد رشد یافته است. 

با توجه به اینکه تورم مصرف کننده نقطه به نقطه در بهمن ماه امسال حدود 35.8 درصد و آخرین تورم اعلام شده از شاخص قیمت تولید کننده نیز حدود 43 درصد اعلام شده است، می‌توان بخشی از افزایش ارزش اسمی مبادلات در یازده ماهه 1402 نسبت به 1401 را ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها دانست. 

این درحالیست که تعداد مبادلات به ثبت رسیده در پایانه ها نیز در مقایسه با سال گذشته حدود 11.3 درصد افزایش داشته و از 40.4 میلیارد تراکنش در 11 ماهه ابتدایی 1401 به 45 میلیارد تراکنش در بازه مشابه از سال جاری رسیده است. 

به همین ترتیب سرانه هر تراکنش ثبت شده در شبکه الکترونیک پرداخت کارت نیز از 200 هزار تومان به 242 هزار تومن افزایش را تجربه کرده است که معادل رشد حدودا 21 درصدی در دو مقطع زمانی مورد بررسی است که در هر صورت، با سرعت کمتری نسبت به سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یافته است.